عوارض ژل پاژ
زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

عوارض تزریق ژل پاژ را بیشتر بشناسیم..


ژل پاژ مانند یک تومور است . برای درمان آن باید به این نکات توجه فرمائید.

همه ی افرادی که تزریق ژل پاژ کرده اند در نهایت دچار عوارض این ژل خواهند شد. این نتیجه ای است که در نهایت گریبانگیر همه استفاده کنندگان این ژل می شود و هیچ فردی از آن در امان نیست . حال ببینیم برای این افراد چه کارهایی می توان کرد .

ژل پاژ در بدن مانند یک تومور است . بدن به آن واکنش می دهد و این ژل به مرور زمان باعث تخریب بافت نرم اطراف می شود . این ژل همچون تومور می تواند به نواحی اطراف منتقل شود و قسمتهای سالم صورت را نیز درگیر نماید . از شباهتهای دیگر این ژل به تومور می توان به عود علائم آن اشاره نمود . تا زمانی که این ژل در صورت باقی بماند .به صورت دوره ای باعث التهاب عفونت و یا ایجاد ناهمواری و پستی و بلندی می شود. یک اقدام بسیار خطرناک در مورد ژل پاژ این است که نواحی تزریق شده ژل را ماساژ و یا فشار دهید. با این کار مطمئن باشید که ژل نواحی سالم صورت شما را آلوده می نماید . در این مورد شاید گفتن ۲ خاطره ازافرادی که به من مراجعه کردند به درک بیشتر این موضوع کمک کند .

بیمار اول خانم جوانی بود که چند سال پیش ژل پاژ در خط خنده تزریق کرده بود و به تازگی دچار ناهمواری در ناحیه خط خنده شده بود . به دلیل گلو درد و سرما خوردگی به پزشک عمومی مراجعه می کند و در همان زمان صحبت از ناهمواری ایجاد شده توسط ژل پاژ می نماید . پزشک عمومی جوان که از عوارض و عواقب ژل پاژ چندان با خبر نبود به منظور کمک به ایشان ناحیه تزریق ژل را ابتدا ماساژ می دهد و در زمانی که حواس بیمار را پرت می کند به یکباره فشاری بر روی ناحیه ی برجسته شده وارد می کند تا به خیال خود ژل را پخش کند و مشکل بیمار را حل نماید . البته برای این کار هیچ هزینه ای از بیمار نمی گیرد و این کار را کاملا از روی خیر خواهی انجام می دهد . ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی ایشان از عواقب ژل پاژ این ژل در نواحی اطراف خط خنده پخش می گردد . و زمانی که من اقدام به تخلیه ژل کردم به جای ۲-۳نقطه مجبور شدم ژل را از ۶ نقطه مختلف هر سمت صورت خارج کنم .

بیمار دوم خانم میانسالی بود که ژل پاژ را فقط در ناحیه گونه ها تزریق کرده بود . حدود ۱۳ سال از تزریق او می گذشت و در این مدت او هیچ اقدامی برای درمان نکرده بود . به جای مراجعه به پزشک سعی می کند با ماساژ و فشار دادن گونه ها ژل را به صورت یکنواخت پخش کند . ژل به نواحی اطراف مهاجرت می کند و او باز هم ماساژ و فشار برای نواحی اطراف را ادامه می دهد . در نهایت زمانی که او برای درمان نزد من آمد با سونوگرافی انجام شده برای ایشان پی بردم که تمام نواحی صورت از زاویه زاویه فک اطراف دهان و پلک پایین و پلک بالا و شقیقه ها و اطراف بینی و … ژل به صورت توده های ۲۵-۲ میلیمتری منتشر شده است . پلک بالای یک سمت او مملو از ژل بود به گونه ای که ژل به داخل حدقه چشم او نفوذ کرده بود . وضعیت او بسیار بحرانی بود و عفونت پلک و چشم او می توانست منجر به نابینایی او شود .

موارد گفته شده در بالا از موارد دستکاریهای بی مورد ژل پاژ است که می تواند اوضاع را وخیم تر نماید . لذا توصیه اکید من این است که از هر گونه فشار و ماساژ دادن در ناحیه ای که ژل پاژ تزریق شده پرهیز نمائید حتی ضربه ای که به ناحیه ژل پاژ زده می شود می تواند ژل را به نواحی اطراف منتقل کند .خانم جوانی از مراجعه کنندگان من به دلیل ضربه اتفاقی سر کودک ۲ ساله اش به ناحیه گونه دچار جابه جایی ژل پاژ به پلک پایین و شقیقه ها شد .

یک اقدام بسار خطرناک دیگر در مورد ژل پاژ این است که تخلیه آن توسط پزشکی که آگاهی و مهارت کافی در مورد تخلیه این ژل ندارد انجام گیرد . بسیاری از ما پزشکان از اینکه صادقانه به خودمان و مراجعه کنندگان بگوییم کاری را بلد نیستم و علم آن را ندارم احساس شرم می کنیم و این مورد در پزشکان جوان و کم تجربه بیشتر دیده می شود .

شاید یکی از دلایل عمده این طرز فکر ترس از واکنش دیگران باشد . من بارها نگاه ها و رفتارهای ناخوشایند اطرافیان و مراجعه کنندگانم را زمانی که به آنها گفته ام چیزی را که در تخصص من نیست بلد نیستم تجربه کرده ام . در هر حال اگر پزشکی که مهارت کافی در این مورد ندارد ( چه پزشک عمومی چه پزشک متخصص و جراح ) ژل شما را تخلیه نماید تنها این شما هستید که از عواقب منفی این کار آسیب می بینید . حدود ۸۰ درصد افرادی که برای تخلیه مراجعه می کنند و لازم است ژل آنها در بیش از یک مرحله تخلیه شود کسانی هستند که قبلا به دلیل تخلیه های مکرر ناکارآمد دچار بافتهای فیبروز و اسکار زیر پوستی شده اند و دسترسی به ژلهای تزریق شده برای آنها به راحتی حاصل نمی شود . این وضعیت مانند آن است که یک تومور بوسیله فرد ناآگاه دستکاری شود و همین موضوع باعث گسترش و پخش تومور گردد.

پزشک شما هر فردی باشد باید شرایط زیر را داشته باشد .

1-تجربه تخلیه ژل های پاژ قبلی را داشته باشد و شما این موضوع را می توانید با دیدن عکس و فیلم بیماران قبلی او در یابید .

2- به آناتومی ناحیه و چگونگی تخلیه ژل در نواحی مختلف صورت تسلط کافی داشته باشد . برخی از همکاران من در تخلیه ژل های پاژی که به صورت سطحی تزریق شده اند مهارت کافی دارند و نتایج خوبی کسب نموده اند اگر ژلهای صورت شما سطحی است و فقط محدود به نواحی زیر پوستی می باشد . می توانید از آنها کمک بگیرید . ولی در مواردی که ژلهای تزریق شده برای شما عمقی باشد مخصوصا آنهایی که روی استخوان قرار دارند و آنهایی که از داخل دهان آنها را لمس می کنید فقط باید توسط جراحانی تخلیه شوند که مهارت کافی برای این کار را دارند . (عوارض تزریق ژل پاژ)

3- پیدا کردن محل دقیق ژل بسیار مهم است . محل برخی از ژلها به راحتی پیدا می شوند زیرا سطحی هستند و بافتهای فیبروز اطراف آن را فرا نگرفته است . ولی هنگامی که ژل ها در قسمتهای عمقی صورت هستند به دلیل دستکاریها یا عفونتهای قبلی تعیین محل آنها دشوار است و یا به دلیل کوچکی سایز آنها نمی توانیم لمسشان کنیم تخلیه آن هم دشوار می شود . پزشکی که نتواند محل دقیق ژل را مشخص کند مانند سربازی است که می خواهد با یک دشمن نامرئی بجنگد . در این حالت مهم نیست که چقدر مهارت دارد . و مطمئنا در کارش موفق نخواهد بود و محکوم به شکست است . (عوارض تزریق ژل پاژ)

4- همه عوارض ژل ها (عوارض تزریق ژل پاژ) نیاز به جراحی ندارد . چندی پیشتر یکی از افرادی که به دلیل ژل پاژ چندین بار تحت تخلیه ژل قرار گرفته بود با صورتی غیر قرینه و بسیار مسن تر از سن واقعی خود مراجعه کرد . سه بار در نزد یکی از همکاران بنام و ماهر من تحت تخلیه ژل قرار گرفت ولی با این حال در سونوگرافی انجام شده مناطقی دیده می شود که سیاه رنگ ( اصطلاحا هایپواکو ) بود و ما این نما را در ژلهای باز تزریق شده می بینیم . او متقاضی انجام لیفت صورت برای خارج شدن ژل بود . در جراحی لیفت صورت ما به صورت مستقیم می توانیم ژل را ببینیم ولی در سونوگرافی تصاویری که شبیه محلهای تزریق ژل است می بینیم . این تصاویر ممکن است ژل واقعی نباشد و واکنش بدن مانند سلولیت میکرو آبسه های اطراف هم گرانولوهای بافتی و غیره باشد و ما پزشکان فکر کنیم ژل است . یک اقدام فاجعه آمیز در چنین مواردی این است که اقدام به تخلیه آن کنیم . در چنین شرایطی نه تنها ژلی تخلیه نمی شود بلکه به بافتهای صورت آسیب بیشتری وارد می شود و نتیجه آن غیر قرینگی و ناهمواری بیشتر صورت است ( عوارض تزریق ژل پاژ ) . همکار من پیشنهاد کرده بود که مجددا تخلیه ژل برای او صورت گیرد ( البته با همان روش قبلی و به صورت blind ) زمانی که من سونوگرافی او را دیدم نیز همین پیشنهاد را تائید کردم زیرا تمام شواهد ما به نفع این بود که ژل در صورت باقی مانده است ولی روش پیشنهادی من لیفت صورت برای تخلیه ژل بود . در روش لیفت صورت ما می توانیم به صورت مستقیم ژل را ببینیم و تخلیه کنیم . همچنین می توانیم محل های ناهموار را با استفاده از گرافت های چربی و بافتهای اطراف پر کنیم . آن خانم پیشنهاد من را پذیرفت و تحت لیفت صورت قرار گرفت . بر خلاف آنچه من و همکارانم تصور می کردیم مناطق دیده شده در سونوگرافی هیچ ژلی نداشت و بافتهای گرانولوم دیده می شد . لذا در او لیفت صورت را همراه با قرینه سازی و هموارسازی صورت انجام دادیم . بعد از جراحی او که چهره بسیار جوان و جذابی پیدا کرده بود از این وضعیت بسیار خوشحال شد و هیچگونه آسیب دیگری به صورتش وارد نشد؛ من در تجربه خود در یافتم که در مراجعه کنندگان عوارض تزریق ژل پاژ از هر 3 بیماری که ژل غیر پاژ استفاده کرده 2 نفر و از هر 2 بیماری که ژل پاژ استفاده کرده یک نفر به صورت اشتباه تحت تخلیه ژل پاژ قرار می گیرند و همین موضوع باعث می شود که نه تنها مشکل اولیه مراجعه کننده برطرف نشود، بلکه برای کنترل عوارض جدید دچار هزینه های سنگینتری شود.

خلاصه مطالب بالا را می توانیم چنین بیان کنیم که ژل پاژ مانند تومور است از دستکاری بی مورد آن توسط خود یا پزشک نا آشنا به این کار پرهیز کنید . در نظر داشته باشید که عدم دستکاری آن ژل بسیار بهتر از دستکاری بی مورد آن است. 

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x