زمان مطالعه مطلب: 8 دقیقه

عوارض جراحی لیفت صورت

هر جراحی یکسری عوارض ، با خود به همراه دارد.جراحی لیفت صورت مانند بسیاری از جراحی های دیگر احتمال کبودی بعد از عمل وجود دارد و بیشتر در اطراف چشم این کبودی ها وجود دارند. بسیاری از افرادی که می خواهند لیفت صورت انجام دهند نگران عوارض بعد از جراحی هستند و همین نگرانی باعث تردید ایشان برای اقدام  به جراحی آنها میشود. در متن زیر عوارض جراحی لیفت و نحوه درمان آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

هماتوم یا خونمردگی Hematoma

یکی ازعوارض جراحی لیفت صورت، ایجاد خونمردگی بعد ازجراحی است که این حالت بیشتر درافرادی که فشارخون دارند و یا اختلالی درانعقاد خو ن دارند به علت مصرف داروهایی همچون آسپرین و داروهای ضدانعقاد د یگردیده میشود. هماتوم را میتوان با خارج کردن لخته خون ا یجاد شده درمان نمود. موارد خفیف هماتوم ممکن است اصلا نیاز به درمان نداشته باشد و خود به خود لخته خون جذب شود. برای پیشگیری از ایجاد هماتوم لازم است که داروهای ضد انعقاد خون خود را زیرنظر پزشک قطع نمائید و از 2 هفته قبل ازجراحی از مصرف هرگونه داروهای گیاهی، انواع دمنوشها و داروهای ضد انعقاد خون خودداری نمائید زیرا بعضی ازآنها خواص مشابه آسپرین دارند درضمن مصرف داروهای ضد فشارخون را ادامه دهید وحتی روزجراحی نیزآنها را مصرف کنید. اگرشما فشارخون ندارید ولی سابقه فشار خون درنزدیکان خود را دارید، بهتراست به مدت یک هفته قبل ازجراحی هر روز فشارخون خود را چک کنید تا ازنداشتن فشا رخون مطمئن شوید.

درد

مانند هر جراحی دیگری ممکن است بعد از جراحی لیفت صورت، تا حدی احساس درد  در صورت خود داشته باشید که دردی قابل تحمل برای افراد بوده. این مساله امری طبیعی است و هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد و در اکثر افراد با مصرف قرص مسکن این درد تسکین پیدا میکند و بعد از گذشت 3 روز شاهد کاهش درد خواهیم بود.

توجه داشته باشید درد شدید بعد از جراحی لیفتینگ صورت به طوری که برای شخص قابل تحمل نباشد اصلا طبیعی نبوده  و در صورت مشاهده چنین حالتی، لازم است به پزشک و یا تیم پزشکی سریعا اطلاع دهید.

بیشتر بدانیم: جراحی لیفت صورت چیست؟

بی حسی پوست صورت

به دلیل تورم صورت ممکن است شما قدری احساس بیحسی در صورت داشته باشید. خوشبختانه این بیحس بودن پوست

باعث می شود در عمل جراحی لیفتینگ صورت، شما درد زیادی نداشته باشید و نیاز چندانی به مصرف مسکن پیدا نکنید. با برطرف شدن ورم ها، بیحسی صورت خود به خود برطرف می گردد.

تورم صورت

تورم صورت پس از لیفت اغلب به صورت ملایم است. در مواردی که همزمان با لیفت صورت، تزریق چربی انجام گرفته باشد، تورم صورت بیشتر خواهد بود. در افراد لاغر این تورم، هیچگونه نگرانی ایجاد نکرده و اغلب آن را می پسندند. در افرادی که صورت پری دارند، ممکن است تورم چندان خوشایند نباشد ولی مطمئن باشید که این حالت گذرا بوده و بعد از گذشت مدتی (بین 3 تا 4 هفته) ، بیشتر این تورم ها برطرف می گردد.عوارض لیفت صورت تورم

ناهمواری های بعد از عمل جراحی لیفت صورت و گردن

در روزهای اول بعد از عمل، به دلیل تورم، ممکن است تا مدتی احساس ناهمواری در صورت داشته باشید. اغلب این ناهمواری ها بدون هیچگونه مداخله ای به صورت خود به خود برطرف می شوند. در افرادی که همزمان با لیفت صورت، تخلیه ژل پاژ صورت می گیرد، به دلیل عوارض ژل، ناهمواریها به مدت طولانی تری باقی می مانند.

خوشبختانه اغلب ناهمواری های بعد از عمل، در ظاهر دیده نمی شود و فقط هنگاهی که فرد صورت خود را لمس می کند در  قسمت هایی از صورت ممکن است، بخش های سفتی را به صورت ناهمواری حس نماید. این نواحی سفت شده، به دلیل تورم بافتی بوده و بعد از فروکش کردن ورم، از بین می رود.عوارض لیفت صورت ناهمواری

غیر قرینگی های بعد از عمل

به دلیل تورم در اطراف شاخه های عصبی و به دلیل تورم منتشر بافت نرم صورت، غیر قرینگی هایی در صورت ممکن است دیده شود. برخی از این غیر قرینگی ها در حالت استاتیک (حالت عادی صورت) دیده می شود در حالی که برخی دیگر فقط در وضعیت های دینامیک صورت (زمان خنده، صحبت کردن و …) نمایان می شوند. این غیر قرینگی ها در اطراف لب و چشم بیشتر دیده می شود که در اغلب موارد به مرور زمان برطرف شده  و نیاز به درمان خاصی نیست. گاهی انجام ماساژ و فیزیوتراپی هایی که برای بیمار تجویز می شود، برای رفع این حالت بسیار کمک کننده خواهد بود.

سروما

سروما در واقع تجمع مایع خونابه ای اس تکه بعد از جراحی میتواند درزیربافتها جمع شده و خود را به شکل کیست یا کیسه حاوی آب در زیرپوست، نشان دهد. وقتی که پوست به بافتهای زیرخود مجددا میچسبد، سروما دیگر تشکیل نمی شود. دراین مدت که چند روزطول میکشد ممکن است لازم باشد سروما را به وسیله یک سرنگ تخلیه نمائیم و برای پیشگیری از تجمع مجدد مایع، برروی محل جراحی، پانسمان فشاری(با فشارملایم) بگذاریم. خوشبختانه شا یع ترین عوارض لیفت صورت دو مورد بالا هستند که به راحتی درمان شده و هیچ عارضه ماندگاری بعد ازدرمان باقی نمیگذارند.

عوارض ناشایع جراحی لیفت صورت شامل:

نکروز پوستی Necrosis (از بین رفتن پوست)

نکروز یا از بین رفتن پوست ناحیه جراحی ازعوارض نادری است که بیشتردر افراد سیگاری دیده میشود. اغلب نکروزها درمحل برش پشت گوش ایجاد می شوند و گاهی نیز درمحل برش جلوی گوش دیده می شود. خوشبختانه دراغلب موارد مقدارآن بسیار جزئی و کم است و با درمان مناسب درمان می شود. به دلیل اینکه نکروز پوستی درافراد سیگاری بیشتردیده میشود. اغلب جراحان توصیه به قطع سیگار قبل از لیفت صورت دارند. نکروز پوستی درمواردی که جراحی لیفت محدود به لایه های سطحی صورت است (فقط پوست کشیده شود) بیشتر و شدیدتردید ه میشود. خوشبختانه زمانی که لیفت بافتهای عمقی صورت انجام میشود احتمال نکروز پوستی کمترازحالتیست که فقط پوست کشیده میشود. درافرادی که ژل پاژ درصورت دارند نیز مانند افراد سیگاری خطر نکروز پوستی بالاست. محکم بستن پانسمان نیز میتواند منجر به نکروز پوست گردد و باید از آن اجتناب نمود. درمان نکروز پوستی با مراقبتهای زخم و استفاده از پمادهای موضعی به خوبی انجام میگیرد و پوست دراغلب آنها کاملا نرمال خواهد شد .

احتمال آسیب عصب حسی

اعصاب حسی ممکن است درحین جراحی لیفت صورت آسیب ببینند و همین عامل باعث بی حسی طولانی مدت بخشی از صورت شود. احتمال ا ین آسیب بسیار کم است و خوشبختانه با دقت درحین جراحی به راحتی میتوان ازاین عارضه جلوگیری کرد. البته به دلیل تورم صورت و گردن بعد ازجراحی، قدری بی حسی در ناحیه پوست این دو قسمت به طورطبیعی بعد ازجراحی وجود دارد و با کاهش تورم خود به خود ا ز بین میرود وا ین حالت را نمی توان عارضه محسو ب کرد زیرا یک تغییرگذرا و نرما ل بعد ازجراحی محسوب می شود آسیب به اعصاب حسی صورت هیچگونه نازیبایی درظاهر صورت ایجاد نمی کند بلکه فقط خود فرد متوجه بیحسی آن میشود.

احتمال آسیب به اعصاب حرکتی

آسیب به اعصاب حرکتی درلیفتهای عمقی صورت ممکن است ایجا د شود و در لیفتهایی که تنها پوست صورت کشیده میشود و جراح به قسمتها ی عمقی صورت وارد نمی شود اصلا ایجاد نمیشود. خوشبختانه همین عامل باعث میشود جراحا نی که مهارت کافی برای لیفت عمقی صورت ندارند،  فقط به لیفت سطحی صورت اکتفا کنند و شما خواننده گرامی اگر برای لیفت سطحی صورت به هرکدام ازهمکارانم مراجعه نمودید، مطمئن باشید که این عارضه برای شما پیش نخواهد آمد. حال سوال مهم شما اینجاست که احتمال آسیب به اعصاب حرکتی صورت دردست جراحان با تجربه ای که لیفت عمقی صورت را انجام می دهند چقدر است ؟  یک جراح با تجربه به راحتی می تواند چندین هزارجراحی لیفت عمقی صورت را برای افرادی که سابقه جراحی یا دستکاری صورت (تزریق ژل و …) را نداشته اند انجام دهد بدون ا ینکه حتی یک مورد آسیب دائمی عصب حرکتی صورت داشته باشد. البته اختلالات گذرای عصب حرکتی که به دلیل تورم بعدا زجراحی پیش می آ ید حدود 7 – 5 % موارد شایعتر بوده و ممکن است برخی ازمراجعه کنندگان به مدت چند هفته آن را تجربه کنند.

در چه کسانی خطر آسیب به عصب حرکتی صورت بالاست؟

خوشبختانه آسیب عصب حرکتی صورت درحین جراحی لیفت صورت درافراد عادی بسیار کم است ولی افرادی که سابقه جراحی در صورت دارند (مثلا جراحی غدد بزاقی بناگوشی) یا سابقه هرگونه دستکاری بافتهای عمقی صورت را داشته باشند (سابقه آسیبهای ناشی از تزریق ژل، سابقه تزریق یا تخلیه ژل پاژ ونه دیگر ژل های عارضه دار، سابقه لیفت با نخ و …) درخطرآسیب به عصب حرکتی صورت قرارمیگیرند. در چنین شرایطی توانمندی جراح در پیشگیری از آسیب عصب حرکتی صورت بسیار کمک کننده است و شما زیبا جویان عزیز باید از میزان این ریسک مطلع باشند .

احتمال باقی ماندن اسکار (جای زخم) محل جراحی

همواره یکی ا زنگرانی های افرادی که جراحی می کنند این است که رد جراحی( محل برش جراحی ) بعدها دیده شود و چون افرادی که برای جراحی لیفت صورت مراجعه میکنند میخواهند زیبایی صورتشان بیشتر شود نسبت به ا ین موضوع حساستر هستند. خوشبختانه درجراحی لیفت عمقی صورت چون پوست به میزان کمتری تحت کشش قرارمیگیرد، احتمال اسکاربعد ا ز جراحی بسیارکم است و با روشها ی مختلفی می توان ازایجا د اسکا ر(جا ی برش) جراحی را بهبود بخشید. گاهی آنقدر جای برش جراحی به خوبی محو میشود که پیدا کردن رد جراحی برای افراد عادی و حتی همکاران به راحتی صورت نمیگیرد.اگردرفردی پس ازجراحی لیفت صورت اسکار باقی بماند میتوان با روشهای دارویی ، روشهای غیرجراحی (مانند لیزرRF و…) و روش جراحی رد اسکار را محوتر نمود. شانس وجود اسکار محل جراحی د رافراد ی که جراحی لیفت سطحی انجام میدهند (فقط پوست را می کشند) بسیار بالاست و برعکس درافرادی که جراحی لیفت عمقی صورت انجام می دهند این احتمال به طرز چشمگیری کم است.

عوارض لیفت صورت اسکاراحتمال عفونت

خوشبختانه به دلیل خونرسانی خوبی که در ناحیه صورت وگردن وجود دارد، احتمال عفونت پس از جراحی لیفت صورت بسیار کم است و تقریبا چنین حالتی دیده نمی شود. از نظر تئوری، افرادی که سابقه تزریق ژل پاژ یا دستکاری های دیگردرناحیه صورت دارند احتمال بیشتری برای ایجاد عفونت صورت دارند.

بدشکلی گوش (دفورمگی گوش)

دربرخی از افراد ممکن است، بعد از جراحی لیفت صورت، تغییراتی درگوش دیده شود یکی از این نغییرات کوچک شدن یا محوشدن تراگوس ( برجستگی جلوی مجرای گوش) است. اغلب افراد متوجه این تغییر نمیشوند لذا بعنوان یک عارضه دیده نمیشود با این حال میتوان تا حدودی از آن پیشگیری کرد و درصورت ایجاد آن را اصلاح نمود. گاهی تغییرشکل نرمه گوش بعداز جراحی لیفت صورت دیده میشود. تغییر شکل نرمه گوش بصورت چسبندگی آن به صورت، دراز شدن نرمه گوش و بزرگ شدن نرمه گوش است. تغییرشکل نرمه گوش مانند اسکار بعد از جراحی، حکایت ا زکشش پوست دارد،معمولا ا ین دو عارضه )اسکا ر جراحی بدشکلی نرمه گوش( به صورت همزمان در افرادی که جراحی لیفت سطحی صورت راانجام داده اند دیده می شود. اگر دچارچنین عارضه ای شده اید همانند اصلاح اسکارجراحی، می توانید با جراحی، بدشکلی نرمه گوشتان را اصلاح نمائید.

ریزش موی اطراف ناحیه برش جراحی

در محلی که برش جراحی ا یجاد می شود ممکن است فولیکولهای موآسیب ببیند و ریزش موی چند میلیمتری دیده شود . دراغلب اوقات ا ین ریزش مو به صورت موقتی بوده و پس ازگذشت چند هفته تا چند ماه فولیکولهای مو مجددا رشد کرده و محل را پرمیکنند. برای پیشگیری ا زاین عارضه، تدابیری در نظر گرفته شده است که به طرزچشمگیری موثر است، درتکنیکهای جدید جراحی، فولیکولهای مو تحت توجه ویژه قرارمیگیرند واحتمال این عارضه کاهش میابد. لذا هر چند درافرادی که سالها پیش تحت جراحی لیفت قرارگرفته اند این عارضه بیشتردیده میشد ومخصوصا موهای ناحیه شقیقه و پشت گوش تحت تاثیر قرارمیگرفتند. درتکنیکهای جدید، ا ین قسمتها اغلب خط مو ومیزان تراکم موی طبیعی دارند . برای افرادی که ازسالها ی قبل دچارریزش موی ناحیه جراحی شده اند نیزیک روش بسیارموثربرای درمان وجود دارد و آن هم کاشت مو است که به خوبی حالت طبیعی موها را در آ ن ناحیه ایجاد مینماید. جراحی مجدد این افراد نیزمیتواند دراصلاح ریزش موی قبلی کمک کننده باشد و درافرادی که قصد لیفت مجدد صورت دارند میتواند بعنوان یک انتخاب مد نظر قرار گیرد.

در این بخش سعی شد تا عوارض جراحی لیفت صورت بررسی گردد همچنین اگر قصد انجام لیفت صورت را دارید بهتر است بخش مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت را مطالعه فرمایید.

عوارض بسیار ناشایع لیفت صورت

جابه جایی محل رویش مو در ناحیه شقیقه ها

این حالت بیشتر در جراحی های لیفتی که در زمان های قدیم انجام میگرفت دیده میشود. امروزه با محاسبات دقیقی که جراح قبل از عمل انجام می دهد، و با اجرای استانداردهای لازم، محل برش های جراحی به گونه ای انتخاب می شود که از جابه جایی خط رویش مو جلوگیری کند. خوشبختانه در افرادی که قبلا دچار این عارضه شده اند نیز می توان با کاشت مو، این عارضه را اصلاح نمود. (عوارض لیفت صورت)

آسیب به شاخه های عصبی صورت

خطر ناکترین عارضه جراحی لیفت صورت، آسیب اعصاب حرکتی صورت است. همواره در جراحی لیفت صورت، احتمال آسیب به شاخه های محتلف عصب صورت وجود دارد، خوشبختانه احتمال این آسیب در دست جراح با تجربه بسیار کم (نزدیک به صفر) است. لذا جراحی لیف صورت فقط باید توسط پزشک مسلط به این کار انجام گیرد. (عوارض لیفت صورت)

بیشتر بدانیم: تخلیه ژل پاژ از صورت

در افرادی که قبلا جراحی لیفت و یا هر نوع جراحی دیگری (مانند تخلیه ژل پاژ) در صورت کرده اند به دلیل اینکه احتمال آسیب عصب صورت بیشتر از افراد عادی است، جراح ماهر، راه های متعددی را برای جلوگیری از آسیب عصب صورت در پیش میگیرد. به یاد داشته باشید در بین جراحانی که قادر به جراحی لیفت صورت هستند، جراحی مجدد صورت خود را فقط به دست ماهرترین های این کار بسپارید و حتما قبل از تصمیم به جراحی از گالری تصاویر جراحی لیفت صورت آن پزشک دیدن نمایید. (عوارض لیفت صورت)

برای مشاهده تصاویر نتایج جراحی لیفت صورت بر روی لینک آبی رنگ، کلیک کنید.

 نمونه های از تصاویر جراحی مجدد لیفت صورت توسط دکتر اکبر بیات

لیفت دوباره صورت

پاسخگوی سوالات شما از طریق کانال های ارتباطی زیر هستیم: