زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه
تخلیه ژل

تخلیه ژل صورت چه زمانی انجام می شود؟ در حالي كه هدف از تزريق ژل، افزايش زيبايي صورت است، مانند هر روش دیگری که در زیبایی صورت استفاده می شود، قوانین و استانداردهایی برای تزریق بی خطر و ایمن ژل وجود دارد. هر گونه بی توجهی نسبت به اجرای این استانداردها، فقط و فقط به زیبایی شما آسیب می رساند. اگر شما به دلیل تزریق ژل دچار عارضه شده اید، نگران نباشید. روش هایی برای درمان این عوارض وجود دارد، تخلیه ژل صورت و روش های ترمیمی عوارض حاصل از تزریق ژل جزو این روش ها می باشد.

جراح برای درمان عوارض ژل، به اطلاعات زیر نیاز دارد.

نوع ژل


تشخیص نوع ژل در انتخاب روش درمان (دارویی یا جراحی)، بسیار موثر است. لازم نیست هر عارضه ای از ژل را با تخلیه ژل و یا با جراحی درمان کنیم. بسیاری از عوارض را می توانیم بدون جراحی و تنها با درمان های دارویی برطرف نماییم. درمان های غیرجراحی بویژه در ژل هایی که موقتی هستند توصیه می شود.

مقدار و محل ژل تزریق شده


در معاینات معمولی و سونوگرافی از محلی که ژل تزریق شده، گاهی نماهایی دیده می شود که برای تفسیر آنها و برای تصمیم گیری دقیق، نیاز به دانستن محل و مقدار تزریق ژل داریم. به عنوان مثال اگر حجم کیستی که در سونوگرافی دیده می شود بیشتر از حجم ژل تزریق شده باشد، ما متوجه می شویم که بدن به ژل مذکور واکنش نشان داده و ممکن است در هنگام تخلیه ژل، با آبسه و عفونت روبرو شویم.

در هر بار تخلیه ژل صورت یا تخلیه ژل لب ، بافت های فیبروز و اسکارهای زیر پوستی تشکیل می شود که باعث می شود امکان موفقیت برای تخلیه های بعدی کاهش یابد، لذا بهتر است از همان ابتدا، پزشکی که مهارت کافی برای تخلیه ژل دارد، اقدام به درمان شما نماید. از دستکاری بی مورد و انجام روش های مختلف طب سنتی برای ژل هایی که عارضه دار شده اند باید به شدت پرهیز نمود.

لیفت صورت به همراه تخلیه ژل

مدت زمانی که از تزریق ژل می گذرد


گاهی اتفاق می افتد که بیمار به دلیل قضاوت عجولانه خود، بلافاصله بعد از تزریق ژل صورت یا تزریق ژل لب، تقاضای تخلیه آن را می دهد. در چنین مواردی باید در نظر داشت که تخلیه ژل باید در بهترین شرایط ممکن انجام گردد تا دقت پزشک برای انجام این کار بالا باشد. در مواردی که ژل به تازگی تزریق شده است، بافت ها دچار تورم بیش از حد می باشند و این امر مانع از مشخص کردن مکان دقیق ژل می شود. این حالت برای تخلیه ژل مناسب نیست و باید تا برطرف شدن ادم بافتی صبر نمود. همچنین در مواردی که به دلیل عفونت حاد، بافتها دچار سلولیت و التهاب شدید می باشند، هر گونه دستکاری برای تخلیه ژل لب یا تخلیه ژل صورت، نه تنها موثر نیست بلکه می تواند عوارض ژل (و تخریب بافتهای آسیب دیده) را تشدید نماید.

بعد از معاینه دقیق و سونوگرافی از محل تزریق ژل، با پزشک خود برای انتخاب روش تخلیه ژل لب یا تخلیه ژل صورت و برطرف نمودن عوارض ایجاد شده به نتیجه معقول و علمی برسید. برای تصمیم گیری بهتر، لازم است روش های تخلیه ژل و نحوه درمان عوارض را بدانید.

روش های تخلیه ژل


1. استفاده از آنزیم برای حل کردن ژل

این روش تنها برای ژل هایی که حاوی اسید هیالورونیک می باشند موثر است.در این روش، آمپول های هیالورونیداز، پس از آماده سازی، در محل تزریق ژل تزریق می شوند و با تجزیه مولکول های اسید هیالورونیک، ژل را از بین می برند.

2. درمان کیست

وقتی ژل تزریق شده در صورت شما ایجاد کیست کند شما در صورت خود توده های نرم (compressible) را احساس می کنید. در این حالت کیست های ایجاد شده، حاوی موادی به صورت مایع یا نیمه جامد است. گاهی این کیست ها از جایی به جای دیگر حرکت می کنند و گاهی با ارتباط هایی که بین چند کیست مجاور وجود دارد، محتویات آنها با فشار دادن از یک کیست به کیست دیگر منتقل می شود. شما با لمس کردن توده هایی را حس می کنید که با فشار دادن می توانید تا حدودی شکل آن را تغییر دهید. با سونوگرافی می توان محل قرار گیری و عمق قرار گیری آنها را پیدا کرد.

روش درمان: با توجه به نمای سونوگرافی، می توان تصمیم گرفت که از چه راهی (از راه دهان یا از راه پوست) بهتر می توان ژل را تخلیه کرد.

تخلیه ژل صورت

کیست ها، نشان از واکنش بدن به ژل می دهند و ما در هنگام تخلیه ژل علاوه بر ژل خارج شده، مقداری از ترشحات که گاهی چرکی است می بینیم. اغلب کسانی که از ژل پاژ استفاده نموده اند چنین کیست هایی را در صورت خود دارند.

توجه: شستشوی حفره تخلیه شده بخشی از درمان است و به خارج شدن هرچه بیشتر ژل های باقیمانده کمک می نماید. حتما از پزشک خود بخواهید که بعد از تخلیه ژل، محل آن را به خوبی شستشو دهد.

برش های 1 تا 3 میلیمتری برای تخلیه این قبیل ژل ها بسیار موثرند. در اغلب موارد این برش ها نیاز به بخیه نداشته و بعد از تخلیه کاملا ترمیم شده و جای آنها از بین می رود. ژل هایی که عمقی از راه دهان بهتر تخلیه می شوند و ژل هایی که به سطح پوست نزدیکند با برش های پوستی بهتر تخلیه می شوند. سونوگرافی و معاینه دقیق در انتخاب روش تخلیه ژل بسیار تعیین کننده می باشند.

درمان توده های سفت و توپر (Solid)

گاهی بعد از تزریق ژل، شما توده های سفت و توپر (Solid) در صورت خود لمس می کنید که باعث بدفرمی صورت شما میشوند نمای این حالت تا حدودی با واکنش کیستی متفاوت است. سفتی بیش از حد آنها نمای شبیه توده و تومورهای خوشخیم را در صورت ایجاد می کنند. بسته به محلی که تزریق شده اند می توانند خیلی سطحی و یا خیلی عمقی باشند. در سونوگرافی شباهت هایی بین این واکنش و واکنش های کیستی دیده می شود ولی با مقداری دقت می توان به راحتی این دو را از یکدیگر تفکیک کرد. تفکیک این دو از یکدیگر می تواند برای انتخاب روش تخلیه ژل به پزشک کمک نماید.

روش درمان: در توده های کوچک بسیار سطحی (زیرمخاطی یا زیر پوستی)، می توان از روش تخلیه سوزنی استفاده کرد. این کار بعد از بیحسی کامل انجام می گیرد و اغلب نیاز به شستشوی محل تزریق ژل ندارد. دادن ماساژ در این روش میتواند کمک کننده باشد.

توجه: استفاده نابه جا از روش سوزنی برای توده های عمیق و بزرگتر، نه تنها کارساز نیست، بلکه می تواند نتیجه معکوس دهد و باعث پخش شدن ژل و یا دشوار تر شدن تخلیه های بعدی شود.

تخلیه ژل

برای تخلیه توده های عمقی و سفت ایجاد شده توسط ژل، مشابه تخلیه کیست عمل می کنیم.

درمان تورم یکدست و بیش از حد

گاهی در اثر تزریق ژل در صورت شما ، تورم یکدست و بیش از حد ایجاد می شود. این حالت بویژه در ژل هایی دیده می شود که با تحریک کلاژن سازی باعث افزایش حجم بافت می شود. اکثر ژل هایی که به صورت پلیمری از مولکول های مختلف درست شده اند در این گروه ها قرار می گیرد. استفاده از این نوع ژل ها در برخی از نواحی صورت خطرناک بوده و ممنوع است.

توجه: ژل های کلاژن ساز برای تزریق در لب و زیر چشم مناسب نیستند و فقط در مناطق عمقی می توانند تزریق شوند..!

این قبیل ژل ها تغییراتی در بافتهای بدن ایجاد می کنند که حین سونوگرافی دیده می شود و می توان آنها را از دیگر انواع ژل تشخیص داد.

روش درمان: تا حد امکان از دستکاری این قبیل عارضه ها و تخلیه ژل آنها باید اجتناب نمود. ولی در موارد خاص می توان با احتیاط تخلیه ژل را انجام داد. شستشوی محل این ژل ها بسیار کمک کننده است. برای تخلیه این ژل ها، بهتر است به جای برش های بزرگ، از چند برش بسیار کوچک کمک گرفت. هیچگاه نباید سعی شود که تمامی این قبیل ژل ها را در یک مرحله تخلیه کنیم زیرا در آن صورت، آسیب به بافت های اطراف و باقیماندن بدشکلی ها حتمی خواهد بود.

پستی و بلندی های به جا مانده از درمان عوارض تزریق ژل را چه کنیم؟

پس از درمان عوارض تزریق ژل، در اغلب موارد ناهمواری هایی در محل باقی می ماند. اگر این ناهمواری ها ملایم و خفیف باشد، ممکن است هیچ درمانی نیاز نباشد. ولی در موارد شدید، برای اصلاح آن می توان از تزریق چربی، پروتز های صورت، و گاهی ژل های استاندارد و مطمئن استفاده کرد. در بین این راهکارها، تزریق چربی مطمئن تر و همراه با نتایج بهتر است.

تخلیه ژل صورت با روش لیفت صورت

تخلیه ژل با روش لیفت در مواردی استفاده می شود که با روش های دیگر، ژل تخلیه نشده، و عوارضی مانند ناهمواری های شدید و چسبندگی های زیر پوستی، بعد از تخلیه ژل باقی بماند.

در این روش، علاوه بر اینکه ژل از لایه های مختلف صورت خارج می شود و محل تزریق کاملا شستشو داده می شود، با استفاده از بافت های چربی، اطراف گودی های ناشی از تخلیه قبلی، پر می شود، در مواردی که پوست ناحیه آسیب دیده باشد، می توان پوست آسیب دیده را با استفاده از پوست های سالم اطراف جایگزین کرد.

در ارتباط با اینکه هزینه درمان عوارض ژل به چه عواملی بستگی دارد باید گفت، کسانی که بالای 5 سال از تزریق ژل آنها گذشته است و کسانی که تزریق ژل مکرر داشته اند حتی اگر زیر 5 سال باشند یا افرادی که چند نوع ژل تزریق کردند (حتی اگر زیر 5 سال) به سونوگرافی احتیاج دارند و ابتدا باید سونوگرافی از صورت انجام شود تا تعداد نقاط تخلیه مشخص شود و طبق آن هزینه ها محاسبه گردد.

آیا با یک بار تخلیه ژل ، عوارض آن کاملا رفع می شود؟


بستگی به نوع ژل دارد که آیا قابل تخلیه باشند یا خیر؛ سعی تیم جراحی مرکز جراحی زیبایی لیمون بر این است که با یک بار عمل تخلیه، تخلیه ژل به صورت کامل انجام شود، چراکه قسمت های فیبروز قابل تخلیه نیست و به جای تخلیه ژل با درمان تزریقی می توان آن ها را درمان کرد. ویزیت بعد از جراحی، سه ماه بعد از عمل تخلیه انجام می شود. اگر ژلی (قابل تخلیه باشد) تخلیه انجام شده و هزینه پاکسازی فقط شامل وسایل مصرفی است.

بیشتر بخوانیم: مراقبت های بعد از تخلیه ژل

توجه: این روش آخرین درمان برای تخلیه ژل (و کنترل عوارض شدید آن) است، و با وجودی که بسیاری از روش های تخلیه ژل را همکاران عزیز (پزشکان عمومی، متخصصین پوست و جراحان عمومی و…) میتوانند انجام دهند، ولی توصیه می کنم روش تخلیه ژل با استفاده از لیفت صورت، فقط توسط پزشک مجرب (هم در تخلیه ژل و هم در لیفت صورت) انجام شود و قبل از عمل نیز بررسی کامل با سونوگرافی و تعیین محل های دقیق ژل، صورت گرفته باشد.


پاسخگوی سوالات شما از طریق کانال های ارتباطی زیر هستیم:


اشتراک در
اطلاع از
guest

71 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها