زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه

جراحی لیفت گردن

جراحی لیفت گردن (جراحی زیبایی گردن)

جراحی لیفت گردن یا همان کشیدن پوست گردن معمولاً زمانی اتفاق می افتد که پوست گردن به دلیل روند سالخوردگی دچار افتادگی می شود. اما همیشه این عمل صرفا به این دلیل اتفاق نمی افتد چراکه این جراحی به منظور زیبا سازی گردن نیز مورد استفاده قرار می گیرد در ادامه با معیارهای زیبایی گردن و همچنین دلایل انجام لیفت گردن و نحوه انجام این جراحی بیشتر آشنا می شویم.

معیارهای زیبایی گردن

بارز بودن خط فکی ( زاویه فک – چانه)

از معیارهای مهم زیبایی گردن است که بر زیبایی صورت نیز تاثیر فاحشی دارد. برجسته و بارز بودن خط فک پایین از مشخصات گردنهای زیباست. این خط باعث می شود که محدوده سر و گردن به خوبی مشخص باشد.

زاویه فک

زاویه فک در افرادی که فک پایین رشد کافی نداشته باشد، یا افرادی که به دلیل تجمع چربی در بالای گردن، این خط محو شده باشد  و همچنین افراد مسنی که به دلیل افتادگی بافتها، بخشهایی از این خط دیده نشود، می توانیم با روشهای جراحی یا غیر جراحی، این معیار زیبایی را بازسازی کنیم. روشهای مختلف زیباسازی خط فکی را در بخشهای دیگری از این سایت مورد بررسی قرار می دهیم.

خطی که از زیر چانه تا بالای استخوان هیوئید کشیده می شود باید صاف (یا کمی محدب) باشد

همان طور که در عکس مشاهده میشود صاف بودن خطی که از چانه تا استخوان هیوئید کشیده می شود در زیبایی گردن نقش بسیاری دارد.

زاویه بین گردن و چانه

زاویه بین گردن و چانه بین 105 تا 120 درجه باشد. افزایش سن، تجمع چربی در بالای گردن و تحلیل بافت چانه از عواملی هستند که باعث می شوند این زاویه به مرور بزرگتر شود.

زاویه بین گردن و چانه

نسبت های چانه

نسبت بخش افقی به بخش عمودی گردن 2/1 یا بیشتر باشد.

همان طور که در عکس های زیر مشاهده می کنید هر چه نسبت بخش افقی (چانه تا گردن) به بخش عمودی (گردن) بیشتر باشد زیبایی گردن بیشتر خواهد بود پس الزاماً فقط با افزایش سن این نسبت کم نمی شود بر بعضی افراد به دلیل رشد ناکافی قسمت تهتانی صورت، این نسبت کم است و با گذاشتن پروتز چانه این نسبت اصلاح میشود. (میتوانید به توضیحات پروتز چانه در این سایت مراجعه کنید)

جراحی لیفت گردن

چانه زیبا و جوان

چانه در بالای بخش جلویی گردن قرار گرفته است و زیبایی آن تاثیر بسزایی بر زیبایی گردن دارد. کوچک بودن چانه، میتواند بالای گردن را حجیم نشان دهد و به صورت کاذب، نمای غبغب ایجاد نماید. در افرادی که چانه کوچک همراه با تجمع چربی یا بافتهای شل در جلوی گردن شود، نازیبایی (غبغب) شدید تر از واقعیت دیده خواهد شد.

جوانی بافتهای گردن

در یک گردن زیبا، پوست صاف و بدون چروک است، لبه عضله پلاتیسما (عضله سطحی گردن) دیده نمی شود و بزرگی با افتادگی غدد بزاقی و دیگر بافتهای کف دهان مشاهده نمی شود.

تاثیر سالخوردگی

تاثیر سالخوردگی

استحکام و قوام مناسب بافتها در حالت دینامیک

یک گردن جوان، نه تنها در حالت استاتیک، بلکه در حالت دینامیک هم زیبایی و استحکام خود را نشان می دهد. میتوان گفت که اولین و مهمترین تغییری که با افزایش سن در گردن ایجاد می شود، افتادگی دینامیک بافتهای گردن است که در زمان خم کردن سر به سمت پایین، به صورت تجمع بافت در زیر چانه و فک خود را نشان می دهد.

نحوه انجام جراحی زیبایی گردن

به منظور باز گرداندن معیارهای زیبایی به گردن، اقدامات جراحی و غیر جراحی مختلفی را می توان انجام داد. در جوانان (افراد کمتر از 40 سال)، اغلب اقداماتی که برای زیباسازی گردن انجام می شوند، سعی در رفع غبغب و برجسته سازی فک پایین دارند تا محدوده گردن و سر را به خوبی مشخص کنند.

توصیه می کنم در این سنین، اقدامات غیر جراحی مانند تزریق ژل و… یا انجام جراحی های کوچک و محدودتر استفاده شود. درافراد مسن تر (بویژه بعد از 45 سال)، با وجودی که بازهم ابتدا توصیه به روشهای غیر جراحی می کنم، اما اغلب افراد به دلیل اینکه روشهای غیر جراحی تغییرات کم و ماندگاری کوتاهی دارند، اقدامات وسیعتر جراحی (مانند لیفت گردن) را انتخاب می کنند.

تغییرات گردن با افزایش سن

با افزایش سن، گردن هم مانند دیگر بخشهای بدن دچار تغییرات ناشی از پیری می شود. به دلیل حرکت زیاد گردن در طول زندگی، پوست و بافتهای زیرپوستی، به صورت مداوم در حال کشیده شدن و جمع شدن هستند و با گذر زمان دچار افتادگی می شوند. تحلیل بافتها و تغییر درمیزان چربی نیز همانند آنچه در صورت مشاهده می گردد با افزایش سن در گردن دیده می شود. به صورت خلاصه می توان گفت با افزایش سن در گردن تغییرات زیر ایجاد می گردد:

  1. تجمع چربی در زیر چانه
  2. شل شدن پلاتیسما (SMAS) در گردن
  3. تحلیل رفتن چانه و محو شدن خط فکی و زاویه فکی
  4. شل شدن و آویزان شدن پوست و بافتهای زیر چانه و غده ساب مندیبولار

تمام تغییرات فوق منجر به ایجاد غبغب ناشی از افزایش سن می گردد.

از چه سنی علائم پیری گردن شروع می شود؟

معمولا از ابتدای دهه پنجم زندگی (بعد از 40 سالگی) افتادگی پوست و بافتهای  گردن خود را نمایان می سازند. در ابتدا این افتادگیها به صورت دینامیک است یعنی در حالتی که سر به پایین خم می شود (مانند حالتی که مطالعه می کنیم یا به صفحه تلفن همراه نگاه می کنیم) دیده می شود و با برگرداندن سر به سمت روبرو، این حالت کم یا کامل برطرف می شود.


پاسخگوی سوالات شما از طریق کانال های ارتباطی زیر هستیم:


کاندیدای مربوط به لیفت گردن چه کسانی هستند؟

با وجودی که شیوع علائم پیری در مرد و زن به یک میزان است، اغلب این خانمها هستند که برای جوانسازی گردن مراجعه می نمایند.

درمان نازیبایی های گردن به چه صورت است؟

غبغب کاذب

در افرادی که غبغب به صورت کاذب ایجاد شده است (به دلیل کوچک بودن چانه و فک پایین)، برجسته کردن چانه و یا جراحی فک پایین، بهترین انتخاب است. در بخشهای دیگری از این سایت، توضیحاتی در مورد جراحی برجسته سازی چانه داده شده است.

کاهش تجمع چربی در زیر چانه

برداشتن چربی زیر چانه به صورت باز یا بسته (ساکشن چربی)، می تواند یک راه برای اصلاح غبغبهایی که فقط به دلیل تجمع چربی هستند باشد. تشحیص این حالت بسیار مهم است زیرا تنها 5 تا 10 درصد افرادی که برای اصلاح و رفع غبغب مراجعه میکنند در این دسته قرار می گیرند و مابقی، علاوه بر تجمع چربی در لایه سطحی، یکی از دیگر علل ایجاد کننده غبغب را نیز به همراه دارند لذا برای اصلاح غبغب به اقدام بیشتری احتیاج دارند.

ساکشن غبغب در چه مورد مناسب است؟ در هر فرد جوان  (کمتر از 40 سال) که بافتهای زیر چانه و پوست بالای گردنش استحکام کافی دارد و چانه و فک پایینش به خوبی رشد کرده است و تنها عامل ایجاد کننده غبغب، تجمع بیش از حد چربی در لایه سطحی ناحیه زیر چانه باشد، می توان ساکشن غبغب انجام داد. این دسته افراد، تنها گروهی هستند که می توانند از ساکشن غبغب نتیجه مناسبی بگیرند.

اگر ساکشن غبغب به تنهایی در افراد مسن تر (بالای 40-45 سال) انجام شود، احتمال ایجاد عوارض آن بالاست و بدون لیفت گردن، چنین کاری توصیه نمی شود. عوارض می تواند خود را به صورت ناهمواری و یا پوست آویزان نشان دهد.

جراحی لیفت گردن

در تمامی افراد مسن(افراد بالای 45 سال) که شلی و افتادگی بافتهای گردن مشهود است، جراحی لیفت گردن ماندگارترین نتیجه را ایجاد می نماید. جراحی لیفت گردن تنها روشی است که به صورت همزمان میتوان تمامی عوامل ایجاد کننده نازیبایی در گردن را به صورت همزمان اصلاح نمود. در این روش با محکم کردن عضلات کف دهان، افتادگیهای دینامیک بالای گردن اصلاح می شود، و همزمان می توان با نصب پروتز چانه، محدوده گردن و صورت را به خوبی تفکیک نمود.

ایجاد تناسب بین بخش افقی و عمودی گردن، با روش جراحی لیفت گردن امکان پذیر است. جراحی لیفت گردن تقریبا تنها روشی است که می تواند باندهای عمودی گردن را اصلاح نماید. 

باندهای عمودی گردن بزرگی و افتادگی غده تحت فکی: در برخی افراد، بزرگی یا افتادگی غده تحت فکی، خود را به صورت یک برجستگی در زیر تنه فکی (بین زاویه فک و چانه)، نشان می دهد. اگر بزرگی غده بزاقی باعث اثرات نازیبایی شدید در گردن شود، می توان در حین جراحی لیفت گردن، بخشی از غده را برداشت و با حفظ، قسمتهای اصلی، علاوه بر زیبا سازی گردن، عملکرد این غده بزاقی را همچنان حفظ نمود.

دلایل انجام لیفت گردن:

به منظور باز گرداندن معیارهای زیبایی به گردن، اقدامات جراحی و غیر جراحی مختلفی را می توان انجام داد.

  • در جوانان (افراد کمتر از 40 سال)، اغلب اقداماتی که برای زیباسازی گردن انجام می شوند، سعی در رفع غبغب و برجسته سازی فک پایین دارند تا محدوده گردن و سر را به خوبی مشخص کنند. توصیه می کنم در این سنین، اقدامات غیر جراحی یا انجام جراحی های محدودتر استفاده شود.
  • درافراد مسن تر (بالای 45 سال)، با وجودی که بازهم ابتدا توصیه به روشهای غیر جراحی می کنم، اما اغلب افراد به دلیل اینکه روشهای غیر جراحی تغییرات کم و ماندگاری کوتاهی دارند، تصمیم به اقدام وسیعتر مانند لیفت گردنمیکنند.
  • افرادی که یک دفعه وزن زیادی کم می کنند در این افراد هم توصیه به روش غیر جراحی می کنیم و در صورتی که تغییرات به حد دلخواه نبود بهتر است لیفت گردن انجام شود.
جراحی لیفت گردن در یک نگاه
روش جراحی: روش باز با برش از پشت گردن
مدت زمان جراحی: 2 تا 3 ساعت
محدوده سنی: 45 سال به بالا
بیهوشی: دارد
دوره نقاهت: برطرف شدن کبودی: یک تا دو هفته برطرف شدن تورم: 80% تورم ظرف یک ماه برطرف می شود برطرف شدن تورم:20% تورم ظرف 3 الی 6 ماه برطرف می شود