مطب زیبایی دکتر اکبر بیات
زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

پیشانی برجسته (پیشانی ناندرتال) در زنان

عارضه پیشانی برجسته یا همان پیشانی ناندرتال، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. از مهم ترین دلایل ایجاد پیشانی برجسته، رشد بیش از حد دیواره سینوس هاست. پیشانی برجسته میتواند بر اثر تومور هم ایجاد شود. میزان شیوع این عارضه در خانم ها کم تر از آقایان است، که این به دلیل آناتومی و ساختار متفاوت پیشانی خانم ها و آقایان است.

آیا برجستگی پیشانی در آقایان و خانمها با هم فرق دارد؟

شکل پیشانی در بین خانمها و آقایان متفاوت است به گونه ای که با دیدن نمای نیمرخ از یک پیشانی، می توانیم تا حدود زیادی جنسیت فرد را تشخیص دهیم. پیشانی نرمال در زنان به صورت محدب و یا صاف است و با پیشانی مردان که به صورت مقعر است تفاوت دارد. در خانمها، سینوس های پیشانی رشد کمتری نسبت به آقایان دارد و از سوی دیگر خط رویش مو در خانمها پایین تر از خط رویش مو در آقایان است و این موضوع به دلیل ریزش موی مردانه در آقایان می باشد. بنابراین پیشانی در آقایان بلند تر از خانمهاست.

پیشانی برجسته در خانم ها شایعتر است یا آقایان؟

علت پیشانی برجسته یا ناندرتال، رشد بیش از حد سینوسهای پیشانی است. با توجه به اینکه سینوس های پیشانی در آقایان همواره رشد بیشتری نسبت به خانم ها دارد، لذا ما شاهد شیوع بالاتر پیشانی برجسته در آقایان (نسبت به خانمها) هستیم.

فرق سینوس های پیشانی در خانم ها و آقایان 


سینوسهای پیشانی، حفره هایی هستند که در درون قسمت پایینی استخوان پیشانی، قرار دارند.

در صورتی که این سینوسها کوچک باشند فقط در قسمت وسط پیشانی یعنی در ناحیه بین دو ابرو قرار می گیرند. با بزرگتر شدن سینوسها، استخوان پایین پیشانی و زیر ابرو، برجسته می شود و سینوسها به زیر آنها گسترش پیدا می کنند. به طور کلی می توان گفت که سینوسهای پیشانی در آقایان بزرگتر و برجسته تر از خانمها است. این حالت باعث می شود که قسمت پایین پیشانی در آقایان، برجسته تر از خانمها دیده شود.

 

 تاثیر سینوس های پیشانی بر زیبایی صورت 

 


با وجودی که برجسته بودن پیشانی و ابروها، چهره را مردانه کرده و در آقایان به جذابیت صورت کمک می کند، ولی در مواردی که این برجستگی بیش از حد باشد، می تواند نتیجه عکس داشته و فرد مبتلا را خشن و یا شرور نشان دهد. در خانمها وجود پیشانی برجسته باعث کاهش جذابیت صورت شده و ظرافت صورت را کم می کند. اگر سینوسهای پیشانی به صورت غیر قرینه رشد کنند، به این معنی که در یک طرف، سینوس پیشانی بسیار بزرگ شود و در سمت دیگر کوچک باقی بماند، می تواند باعث غیر قرینگی صورت شود و تاثیر بسیار نامطلوبی را بر زیبایی داشته باشد. در تصویر زیر می توانید برجستگی غیر قرینه پیشانی را به وضوح مشاهده کنید.

 

 اصلاح نازیبایی ناشی از بزرگی سینوس ها یا پیشانی برجسته

خوشبختانه با علم و تکنولوژی امروزی بسیاری از مشکلات زیبایی صورت که ناشی از اختلال در رشد سینوسهاست به راحتی قابل درمان است. این کار از طریق جراحی پیشانی که غالبا به شکل سرپایی انجام می شود صورت می گیرد. در این جراحی در اغلب موارد سایز سینوسی که بزرگتر است را کاهش می دهیم. چون جراحی تراش استخوان پیشانی بیشتر در آقایان صورت می گیرد، در موارد معدودی می توانیم سینوسی که کوچکتر است را کمی برجسته کنیم تا ظاهری قرینه ایجاد نماییم.

 برای مشاهده تصاویر نتایج جراحی زیبایی پیشانی بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 پیشانی برجسته (پیشانی ناندرتال) در خانم ها چه اثراتی در زیبایی دارد؟

پیشانی برجسته در خانم ها، باعث می شود که پیشانی تاحدی مقعر شده و فرم آن را از حالت زنانه خارج می کند و چهره را تا حدودی شبیه مردان می نماید. برجسته شدن پیشانی در خانم ها، باعث خشن تر شدن صورت می شود و از ظرافت صورت خانم ها می کاهد. از تاثیرات منفی دیگری که پیشانی برجسته در خانم ها دارد این است که باعث می شود چشم ها گودتر به نظر برسند و در اغلب موارد این وضعیت توام با کاهش فاصله چشم ها و ابروها می شود. با توجه به اینکه می دانیم در خانم ها، فاصله چشم و ابرو بیشتر از آقایان است و گودی چشم بیشتر در آقایان دیده می شود. با اصلاح پیشانی برجسته در خانم ها، علاوه بر اینکه پیشانی اصلاح می شود و مدل زنانه می یابد، حالت چشم ها و ابروها نیز تغییر کرده و جذابیت بیشتری پیدا می کنند.

آیا جراحی پیشانی برجسته در خانم ها به اندازه آن جراحی در آقایان مفید است؟

با وجودی که شیوع پیشانی برجسته در خانم ها (پیشانی برجسته در زنان) بسیار کمتر از آقایان است، خانم ها نتایج بهتری از این جراحی می برند. جراحی پیشانی برجسته باعث افزایش ظرافت صورت خانم ها می شود و از سوی دیگر سن فرد را کمتر نشان می دهد (اصطلاحا صورت Baby face می شود). به دلیل اینکه اصلاح پیشانی برجسته در خانم ها افزایش زیبایی توام با جوان سازی صورت را در پی دارد، خانم ها از این عمل رضایت بیشتری از آقایان خواهند داشت.

آیا بجز رشد بیش از حد سینوس های پیشانی، دلایل دیگری هم برای پیشانی برجسته وجود دارد؟ (دلایل ایجاد پیشانی برجسته در خانم ها)

یکی از دلایل ایجاد پیشانی برجسته در خانم ها ( پیشانی برجسته در زنان ) می تواند تومور باشد. همچنانکه در تصویر زیر دیده می شود، نوع برجستگی ایجاد شده به دلیل تومورها، تقریبا همیشه به صورت غیر قرینه است. لذا هر گونه برجستگی غیر قرینه در ناحیه پیشانی را باید از نظر تومور بررسی نماییم. ایجاد تومور در پیشانی به جنسیت ربطی ندارد و می تواند هم در آقایان و هم در خانم ها ایجاد شود

پیشانی برجسته ای که در اثر تومور ایجاد شده ، چه تفاوتی با پیشانی برجسته ای که به دلیل رشد بیش از حد سینوس ها ست دارد؟ (دلایل ایجاد پیشانی برجسته در خانم ها)

مدل پیشانی برجسته که در اثر رشد زیادی سینوس پیشانی ایجاد شده، با نوعی که در اثر تومورهای پیشانی ایجاد می شود، فرق دارد

در برجستگی های ناشی از رشد سینوس، همواره این برجستگی در پایین پیشانی (کنار ابروها) است در حالی که برجستگی ایجاد شده در اثر تومور در هر قسمتی از پیشانی می تواند باشد. پیشانی برجسته در افرادی که سینوس های بزرگ دارند، در اغلب موارد قرینه است و یا میزان غیر قرینگی بسیار کم بوده و قابل چشم پوشی است ولی برجستگی های ایجاد شده در اثر تومور همیشه غیر قرینه است(دلایل ایجاد پیشانی برجسته در خانمها)

چرا باید برجستگی پیشانی ایجاد شده در اثر تومور را جدی بگیریم و آنها را جراحی کنیم؟

در صورتی که برجستگی پیشانی به دلیل تومور باشد، به سه دلیل عمده تقریبا همیشه جراحی استخوان پیشانی را توصیه می کنم.

  • اول اینکه برخی از تومورها ممکن است زمینه بدخیم شدن داشته باشند.
  • دوم اینکه تومورها رشد کرده و هر چه بگذرد باعث بدتر شدن وضعیت زیبایی فرد می شود.
  • سومین دلیل غیر قرینگی ایجاد شده در صورت است که در همان ابتدای رشد تومور نمای ناخوشایندی را در صورت ایجاد کرده و اغلب مراجعه کنندگان را متمایل به درمان جراحی می کند.

خوشبختانه شیوع تومور در ناحیه پیشانی بالا نیست و افراد کمی به این قبیل تومورها مبتلا می شوند. با این حال توصیه می کنم که تومورهای این ناحیه در همان ابتدا و قبل از اینکه بیش از حد بزرگ شوند تحت درمان قرار گیرند. درمان تومورهای کوچکتر، علاوه بر اینکه راحت تر صورت می گیرد، عوارض کمتری نیز دارد.

برای مشاهده تصاویر جراحی پیشانی برجسته و میزان تاثیرگذاری آن میتوانید به صفحه گالری تصاویر (لینک زیر) مراجعه کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x