پیشانی برجسته

قطعا شما هم در نگاه اول جذب چهره های عبوس و خشن و درهم تنیده نمی شوید وهمین امر موجب شده است تا بشر همگام با پیشرفت چشمگیر علم پزشکی به فکر چاره ای برای رفع خشونت در برخی چهره ها بیافتد. از تزریق بوتاکس و روشهای غیر تهاجمی گرفته تا جراحی، دانشمندان علم پزشکی همواره تلاش میکنند تا با ابداع روش های جدید بتوانند هر چه طبیعی تر و ماندگارتر راهی برای حذف نواحی خشن در چهره بیابند.

در بررسی های اولیه یک صورت میتوان صورت را به سه بخش فوقانی، میانی و پایینی تقسیم کرد که به تعبیری بزرگترین بخش را پیشانی و ابروها دربخش فوقانی در بر میگیرد و در این بخش قصد داریم به عواملی که موجب خشن بنظر آمدن پیشانی می شود، بپردازیم و راهکارهای نوینی مانند جراحی پیشانی برجسته، جهت اصلاح این عارضه را به تفکیک شرح دهیم.

دلایل ایجاد پیشانی برجسته یا پیشانی ناندرتال

برجستگی پیشانی در ناحیه ابروها و نواحی اطراف آن، یکی از شایع ترین عوامل خشونت در چهره مردان و بعضا در چهره خانم ها است. دلیل این برجستگی را میتوان رشد بیش از حد و بزرگ شدن سینوسهای پیشانی بعد از دوران بلوغ در بعضی اشخاص دانست و اگر بخواهیم منشا این پدیده را بیابیم، میبایست علت را در ترشح بیش از حد هورمون رشد، عدم تعادل هورمونهای جنسی و یا عوامل وراثتی جستجو کرد.

رشد بیش از حد دیواره های سینوس ها

سینوس ها مجموعه ای از حفره هایی هستند که درون آنها خالی است و داخل استخوان های صورت قرار دارند‌.سینوس ها ازطریق مجرایی، بنام مجرای سینوسی به  بینی متصل هستند و ترشحات درون سینوس ها از طریق این مجرا تخلیه میشود.یک تئوری دیگرعلت ایجاد پیشانی برجسته یا ناندرتال را چنین بیان میکند که گاهی با مسدود شدن مجرای سینوس، هوا در  سینوس ها محبوس میشود و سینوس ها بسیار بیشتر از حالت نرمال مملو از هوا میشوند و این موضوع باعث افزایش فشار به دیواره ی سینوس ها و در نهایت منجر به برجستگی پیشانی میشود.این افزایش فشار به دیوار سینوس ها، در طول زمان باعث میشود دیوار سینوس ها به جلو هل داده شوند که همین عامل باعث ایجاد برجستگی در قسمت پایین پیشانی (در قسمت بالای ابروها) میشود.

ازطرفی این افزایش فشار داخلی سینوس ها ممکن است باعث ایجاد سردرد در افراد شود.شیوع سر دردهای سینوسی در افرادی که پیشانی برجسته دارند بیشتر از افراد عادی است.البته این سر دردها در همه ی اشخاصی که با این مشکل مواجه هستند وجود ندارد با این حال هنوز مطالعه ای که علت سردرد این افراد را به رشد بیش حد سینوس ها ارتباط بدهد در دست نیست.

در این تصویر نمونه بارزی از برجستگی پیشانی را می توانید مشاهده کنید. به برجستگی قسمت پایین پیشانی و بالای ابرو ها دقت کنید.

تاثیر وراثت در ایجاد پیشانی برجسته: تعدادی از محققان بر این باورند که عامل اصلی ایجاد پیشانی برجسته، عواملی وراثتی و ژنتیکی است. و ایجاد این عارضه به ژن های منتقل شده از اجدادمان بستگی دارد.

پیشانی برجسته در مردان شایع تر است:

در حالت عادی فرم پیشانی در اقایان، کمی به صورت مقعر بوده و ممکن است اندکی برجستگی سینوسی نیز در آنها  دیده شود که طبیعی است ، ولی برجستگی بیش از حد دیواره سینوس های پیشانی، چهره را از حالت عادی خارج کرده و ممکن است خشن وگرفته به نظر برسد. اغلب در افرادی که برجستگی پیشانی دارند، افتادگی  ابرو نیز مشهود است که همین امر باعث کم شدن فاصله چشم و ابرو و گود نشان دادن ظاهر چشمها شود و از جذابیت چشمها نیز کاسته میشود.

خوشبختانه پیشانی برجسته در خانمها بندرت دیده میشود ولی در موارد نادری هم که وجود دارد، این مشکل باعث میشود از ظرافت و جذابیت چهره ی زنانه کاسته شود.

جراحی، راهکار اصلاح پیشانی برجسته یا ناندرتال

امروزه جراحی اصلاح پیشانی برجسته به عنوان روشی نوین برای تراش برجستگی های استخوانی پیشانی، با هدف کاهش یا از بین بردن برجستگی های ناشی از رشد دیواره ی سینوسی پیشانی به کار می رود.البته در حال حاضر ما در این مختصر مقاله تنها به جنبه ی زیبایی این جراحی می پردازیم ولی بر اساس تجربه حاصله از جراحی های متعددی که شخصا انجام داده ام، بعد از جراحی متوجه شدم به صورت قابل توجهی ، سردردهای مزمن سینوسی در ناحیه ی پیشانی افرادی که برجستگی پیشانی داشتند برطرف شده و یا به میزان زیادی کاهش یافته است.

برخی افرادی همزمان با گله و شکایت از برجستگی پیشانی از بلندی پیشانی و افتادگی ابروی خود نیز گله دارند که به منظور بهتر شدن نتیجه ی جراحی اصلاح پیشانی برجسته، میتوان همزمان با اصلاح برجستگی پیشانی ، خط رویش مو  جهت کوتاه شدن پیشانی را نیز در دستور جراحی قرار داد و در همین حین و همزمان نیز میتوان با لیفت پیشانی و ابرو زیبایی بیشتری در چهره افراد ایجاد کرد.

برای مشاهده نتایج جراحی اصلاح پیشانی برجسته بر روی لینک آبی کلیک نمایید.

در فیلم زیر می توانید نحوه جراحی و اصلاح پیشانی برجسته و نکاتی که جراح حین عمل انجام میدهد را مشاهده نمایید:

روش های جراحی اصلاح پیشانی برجسته و لیفت پیشانی و ابرو

در حال حاضر متدی جز جراحی به روش باز برای اصلاح این برجستگی وجود ندارد، و روش آندوسکوپ نمیتواند تغییری در دیواره ی سینوسی پیشانی ایجاد مند.

آیا با جراحی پیشانی برجسته احتمال افزایش سینوزیت وجود دارد؟

میتوان گفت زمانی که دیواره های سینوس را اصلاح مینماییم میتوانیم تنگی  دهانه ی سینوس را به صورت هم زمان برطرف کنیم  و با این اقدام، انتظار میرود که نه تنها عارضه ی سینوزیت افزایش نیابد بلکه احتمال میدهیم که حتی اگر فرد دچار سینوزیت های مکرر در ناحیه ی سینوس پیشانی شده باشد، با این روش احتمال سینوزیت کاهش پیدا کند ، چرا که دهانه ی سینوس ها با این روش بازتر میشود.

روش جایگزینی برای اینکه ظاهر ناندرتالی و یا برجستگی پیشانی برطرف شود وجود دارد؟

قسمت برجستگی ناندرتال را نمیشود با روشی غیراز جراحی کوچک کرد ولی در برخی افراد که ممکن است در قسمت فوقانی پیشانی ، فرو‌رفتگی داشته باشند (قطعا برجستگی را بیشتر نشان میدهد) میتوان روش‌هایی  چون تزریق ژل و چربی در قسمتهای فرو رفته را  پیشنهاد داد،  تا بخشی از این ناهماهنگی اصلاح گردد ، این تکنیک تا حدی و به صورت نسبی، با ایجاد خطای دید، باعث میشود  برجستگی ها کمتر دیده شود

تا چه میزان برجستگی در پیشانی نیاز به اصلاح دارد؟

در اقایان وجود کمی برجستگی در این قسمت پیشانی مشکلی ندارد و طبیعی است، و اگر در حدی است که به زیبایی فرد لطمه ای وارد نمیکند، نیاز به جراحی ندارند

بعد از جراحی پیشانی ناندرتال (برجسته) احتمال دوباره ی علائم عود آن وجود دارد؟

میتوان گفت در تمامی جراحی ها این احتمال(بازگشت علائم) وجود دارد. ولی در مورد ماهیت این جراحی،  احتمال عود آن بسیار کم است ولی گاهآ در بعضی اشخاص آناتومی آن قسمت از پیشانی، طوری است که امکان نمیدهد تمام برجستگی آن قسمت برطرف شود ، و اصلاح برجستگی باید تا حدی باشد که با نواحی اطراف آن همخوانی و تناسبی ایجاد کند.

آیا میتوان سردردهای سینوسی و برجستگی در ناحیه را بهم ارتباط داد؟ و آیا برای رفع این مشکل جراحی پیشنهاد میشود؟

به هیچ وجه به دلیل سردرد این جراحی را انتخاب نکنید، هرچند که ما شاهد آن هستیم که بسیاری از افرادی که سردردهای سینوسی  در قسمت جلوی پیشانی داشتند با جراحی اصلاح پیشانی برجسته، سردردهای آن ها یا کاهش پیدا کرده و یا کامل ازبین رفته است، ولی از نظر علمی این جراحی فقط برای رفع سر درد صورت نمیگیرد.

آیا جراحی اصلاح پیشانی برجسته (ناندرتال) تاثیری بر تنفس دارد؟

این جراحی هیچگونه تغییری، مثبت و یا منفی بر روی گرفتگی بینی ایجاد نخواهد کرد. اگر فردی گرفتگی بینی دارد، ممکن است که نیاز به اقداماتی چون اصلاح انحراف بینی یا پلیپ بینی و… داشته باشد.

آیا غیرقرینگی های دو طرف پیشانی با جراحی اصلاح پیشانی برجسته از بین میرود؟

در برجستگی های دو طرف پیشانی ممکن است غیر قرینگی هایی وجود داشته باشد، که به رشد دیواره ی سینوس ها مرتبط است،  در اغلب اوقات میتوان این غیر قرینگی را تا حدودی (و نه کامل) اصلاح کرد.

اصلاح برجستگی در ناحیه ی بالای پیشانی را هم با این روش میتوان برطرف کرد؟

در قسمتهای بالای پیشانی، سینوس فرونتال وجود ندارد و معمولا این برجستگیها ناشی از فرم جمجمه است و اصلاح آن روش دیگری از جراحی را می طلبد اینگونه موارد اگر  خیلی شدید باشد، میبایست با کمک جراح متخصص مغز و اعصاب این دفرمیتی  ها برطرف گردد که در این نوع جراحی فرم جمجمه نیز تغییر می یابد.

پاسخگوی سوالات شما از طریق کانال های ارتباطی زیر هستیم:

محل برش در جراحی اصلاح پیشانی برجسته کجاست؟

با توجه به بلندی یا کوتاهی پیشانی محل برش متفاوت است. اگر پیشانی کوتاه باشد، محل برش داخل مو و اگر پیشانی بلند باشد، محل برش روی خط رویش مو.

آیا جراحی پیشانی برجسته با بیهوشی انجام می شود؟

توصیه می شود این جراحی با بیهوشی انجام شود، زیرا استخوان پیشانی تراش داده می شود.

آیا مشکل سینوزیت با انجام جراحی پیشانی برجسته درمان می شود؟

عارضه سینوزیت و سردرد های میگرنی با انجام این جراحی از بین می رود. تا حد امکان گرفتگی سینوس ها برطرف و تخلیه می شود.

آیا چین و چروک های پیشانی با انجام جراحی پیشانی برجسته برطرف می شود؟

چین و چروک های عمودی ناحیه پیشانی رفع می شوند.

تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()