زنانه سازی صورت
زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

در مواردی مشاهده می شود که به دلایل ژنتیکی یا بیماری هایی که باعث افزایش هورمون های جنسی مردانه می شوند، صورت یک خانم ظرافت زنانه نداشته و تا حدودی چهره آنان مردانه شود. رشد بیش از حد موهای صورت، تغییراتی در پوست مانند ضخیم شدن پوست وتغییراتی در اسکلت استخوانی صورت (مانند برجسته شدن پیشانی، رشد فک و…) از جمله تغییراتی هستند که با افزایش هورمون مردانه در خانمها ممکن است پدیدار شود.

از سوی دیگر برخی از آقایان که به دلایل پزشکی، نیازبه تغییر جنسیت پیدا می کنند، پس از طی مراحل قانونی تغییر جنسیت، و انجام جراحی مربوطه، برای ازدواج و برگشتن به حالت عادی یک زن در جامعه، نیاز به زنانه سازی صورت دارند.

 

برخی از اقداماتی که برای زنانه سازی صورت انجام می گیرد فقط بوسیله دارو یا روشهای غیر جراحی است متاسفانه این گونه اقدامات نمی توانند در همه افراد پاسخگو باشند و نتیجه مطلوب را به دنبال داشته باشند. ولی خوشبختانه در بسیاری از افرادی که روش غیر جراحی برای آنها مفید نبوده، عملهای جراحی راه گشاست.

تاثیر اجزای مختلف صورت بر حس زنانگی آن

اولین قدم در این افراد تشخیص و کنترل عامل زمینه ای است به این معنی که هر عاملی که باعث افزایش سطح هورمونهای جنسی مردانه شده، باید تشحیص داده شود و درمان به گونه ای انجام شود که به کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه منتهی گردد. وقتی تغییرات هورمونی در خانمها کنترل و درمان شد، برخی از خصوصیات مردانه صورت آنها خود به خود از بین می رود و یا کم رنگ تر می شود ( مثلا موهای صورت نازکتر شده و تراکم آنها کمتر می شود). با این حال می دانیم که برخی از اثرات به جا مانده بر روی چهره ( مثلا تغییرات اسکلت صورت)، ماندگار و همیشگی است یعنی به خودی خود برطرف نمی شود. لذا در این موارد برای بازگرداندن چهره زنانه، از درمانهای دیگری بهره مند می شویم.

در این مقاله سعی شده است به برخی از تفاوتهای صورت زن و مرد اشاره شود و توضیح مختصری در مورد نحوه زنانه سازی صورت در هر کدام از بخشهای چهره داده شود.

پیشانی

پیشانی و ابروها به طور کلی در خانمها و آقایان متفاوت است. این قسمت یکی از مهم ترین تفاوتهای صورت در مردان و زنان است. مردها دارای برجستگی در ناحیه ابروها هستند و بین دو برجستگی ابرو ناحیه مسطح دارند  و این حالت در نمای نیمرخ می تواند شکلی مقعر ایجاد کند، در حالیکه پیشانی خانمها حالت محدب دارد و این حالت در زوایای مختلف صورت دیده می شود. لبه استخوان اطراف چشم در مردان مقداری برجسته تر از خانمهاست و ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد.

خط رویش مو

فاصله بین ابرو و محل رویش مو در خانمها کمتر از آقایان است این حالت حتی در جوانانی که هنوز ریزش موی مردانه پیدا نکرده اند نیز دیده می شود. این فاصله در خانمها به طور متوسط 5 سانتیمتر و در آقایان 7 سانتیمتر است لذا با اینکه پیشانی بلند در آقایان عادی محسوب می شود ولی این حالت در خانمها اصلا زیبا نیست. خانمها می دانند که پیشانی بلند در آنها از جذابیت صورت می کاهد و این موضوع باعث می شود خانمهایی که پیشانی بلندی دارند، براحتی نتوانند موهای خود را کاملا در عقب جمع کنند ( دم اسبی)  و همواره  برای مخفی کردن  بخشی از پیشانی خود، مقداری از موهای خود را به صورت چتری بر روی پیشانی بیاورند.

جلو آوردن خط رویش مو برای زنانه سازی صورت

هدف از این کار کوتاه کردن پیشانی و کاهش فاصله ابروها و خط رویش مو است. با انجام این کار در خانمی که پیشانی بلند دارد، علاوه بر اینکه چهره جوانتر به نظر می رسد، زنانگی چهره بیشتر می شود. از اقداماتی که به صورت مکمل می توانیم در حین جراحی برای این بیماران انجام دهیم، این است که به طور همزمان پیشانی و ابرو را لیفت کنیم. این کار بویژه در افرادی که سن بالاتری دارند باعث جوانتر شدن و شادابی صورت میگردد.

در این جراحی، برشی در جلوی خط رویش مو داده می شود و معمولا به قدری محل برش محو می شود که در اغلب بیماران اثر چندانی از جراحی دیده نمی شود. در بیمارانی که نگران باقی ماندن محل برش هستند، نیز با کاشتن تعداد کمی مو در خط برش، می توان رد جراحی را از بین برد.

این کار بدون بیهوشی نیز قابل انجام است و بیمار در همان روز مرخص می شود.

اصلاح فرم ابروها برای زنانه سازی صورت

ابروها در خانمها به طور طبیعی بالاتر از آقایان قرار می گیرد و فاصله چشم و ابرو در خانمها بیشتر از آقایان است. در خانمهای جوان ( که دچار افتادگی ابرو نیستند) ابرو بالاتر از لبه استخوان بالای چشم قرار می گیرد ولی ابرو در آقابان درست روی لبه استخوان بالای چشم و یا کمی پایین تر از آن قرار دارد. با بالا بردن ابروها در خانمهایی که چهره مردانه پیدا کرده اند، می توان چهره را زنانه تر کرد.

جراحی بینی برای زنانه سازی صورت

به طور کلی، بینی در خانمها کوچکتر از آقایان است، وجود یک بینی بزرگ در صورت، چهره را مردانه می کند و از ظرافت صورت خانمها می کاهد. پوست بینی خانمها نازکتر از آقایان است و زاویه بینی و لب بالا در خانمها بیشتر از آقایان می باشد. با وجودی که بینی آقایان در وضعیت طبیعی می تواند کمی قوز داشته باشد، در خانمها بهتر است پشت بینی صاف بوده و یا قوس ملایمی داشته باشد. جراحی بینی در کنار دیگر اقدامات زنانه سازی صورت می تواند به زنانه سازی چهره کمک زیادی کند.

اصلاح فرم گونه برای زنانه سازی صورت

برجستگی گونه ها در مردان با زنان بسیار متفاوت است. در آقایان گونه به صورتی برجسته می شود که نشان از اسکلت برجسته دارد و بافت نرم روی گونه کم است. لذا در چنین مواردی گونه ها از طرفین برجسته می شود ولی از جلو چندان برجستگی نشان نمی دهد. در کنار این موارد، محدوده استخوانی گونه ها در آقایان نمایان تر بوده و این حالت در مردان باعث جذابیت بیشتر صورت می شود. در خانمها عکس این موضوع صادق است، به این صورت که بافت نرم صورت بیشتر می باشد گونه ها از جلو برجسته تر از گونه آقایان بوده و لذا محدوده استخوانی گونه ها چندان نمایان نیست. با تغییر در این خصوصیات گونه می توان گونه را طوری برجسته نمود که ظاهر مردانه و یا زنانه داشته باشد. در زمان برجسته کردن گونه با پروتز یا روشهای دیگر بهتر است این موضوع در نظر گرفته شود.

برای برجسته ساختن گونه از شکلهای مختلف پروتز، یا تزریق چربی یا ژل  می توان استفاده کرد. با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، تزریق چربی به دلیل اینکه حجم بافت نرم روی گونه را افزایش می دهد و محدوده استخوانی را مخفی میکند، برای زنانه سازی صورت موثرتر از کاشت پروتز گونه عمل می کند.

نصب پروتز گونه در اغلب موارد زیر بیهوشی عمومی انجام می گیرد ولی این کار بدون بیهوشی ( با بیحسی موضعی به همراه خواب) قابل انجام است.

اصلاح فرم چانه برای زنانه سازی صورت

در نمای تمام رخ، چانه در خانمها باریکتر و کمی تیزتر است و طول عمودی آن کمتر است در حالی که در آقایان چانه پهن و گرد بوده و طول عمودی آن بیشتر است. در نمای نیمرخ چانه آقایان بیشتر از خانمها به جلو برجسته می شود. در حالیکه برجستگی چانه به جلو در آقایان چهره را جذابتر می کند، این وضعیت در خانمها از ظرافت صورت کم می کند. با کم یا زیاد کردن برخی از ابعاد چانه ( ارتفاع، عرض و برجستگی آن به جلو) میتوان چانه را زنانه تر کرد. این کار ممکن است به تراشیدن بخشی از استخوان چانه و یا گذاشتن فرم خاصی از پروتز ( کاشت پروتز چانه )نیاز داشته باشد.

کاشت پروتز فک برای زنانه سازی صورت

زاویه فک در آقایان برجسته تر و عضلات روی آن قوی تر از خانمها است، در واقع عضلات قوی در زاویه فک آقایان منجر به رشد استخوان این ناحیه به سمت خارج شده وقسمت پایینی صورت را عریض تر می کند. لذا در خانمها، بخش پایینی صورت باریکتر از آقایان است و عضلات زاویه فک ظریفتر و کم حجمتر می باشند.

تغییر زاویه فک ( زاویه دار کردن فک ) در زنانه سازی صورت نقش مهمی دارد. با کاهش بافتهای زاویه فک می توان صورت را زنانه تر کرد، برای این کار بخشی از استخوان زاویه فک و قسمتی از عضله روی آن به گونه ای برداشته می شود که در فعالیتهای روزمره و حیاتی این قسمت تغییری ایجاد نگردد. این کار از طریق دهان و بدون برش پوستی انجام می گیرد.

البته در مدلهای رایج برخی از کشورهای غربی، امروزه از برجستگی زاویه فک در خانمها و آقایان، استقبال زیادی می شود. لذا برخلاف گفته بالا ممکن است برخی خانمها در کشورهای غربی متقاضی برجسته کردن زاویه فک باشند. ولی در هر حال این وضعیت نباید به صورت اغراق آمیز انجام گیرد.

برجستگی حنجره در گردن برای زنانه سازی صورت

در مردان غضروف حنجره برجسته تر از زنان است. در اغلب خانمها، برجستگی غضروف حنجره اصلا دیده نمی شود. برجسته بودن این قسمت در یک خانم اثر بسیار منفی در زیبایی گردن دارد. برجستگی بیش از حد این غضروف حتی در مردان نیز می تواند اثرات نامطلوبی در زیبایی گردن داشته باشد.

برای اصلاح این برجستگی، با برش کوچکی که در گردن داده می شود، بخشی از این غضروف تراشیده شده یا تغییر شکل داده می شد. این کار بدون بیهوشی نیز قابل انجام است.

تغییر صدای مردانه به زنانه برای زنانه سازی صورت

در نهایت بعد از اینکه چهره فرد حالت زنانه گرفت، ممکن است مساله آزار دهنده برای یک خانم فرم صدای مردانه باشد. می دانیم که صدای خانمها فرکانس بالاتری از صدای آقایان دارد، به عبارت دیگر صدای خانمها زیر بوده و صدای آقایان بم می باشد.

در برخی از خانمها به دلیل فرم حنجره و وضعیت تارهای صوتی، صدا بسیار بم بوده و حالت مردانه دارد. با تغییراتی که در حنجره ایجاد می کنیم، می توانیم تا حدودی فرکانس صدای تولید شده را تغییر دهیم به گونه ای که صدا زیرتر شود. این عمل بدون بیهوشی قابل انجام است و می توان آن را به گونه ای انجام داد که برگشت پذیر باشد (یعنی در صورت تمایل بیمار، صدای قبلی او برگردانده شود)

تغییرات تکمیلی دیگر برای زنانه سازی صورت

علاوه بر موارد فوق، کارهای دیگری را برای زنانه سازی صورت می توان انجام داد از جمله این موارد می توان به کاشت مو، تزریق چربی در بخشهای مختلف صورت و گردن، تزریق ژل به صورت و … اشاره کرد.

در نهایت توصیه می شود برای انتخاب بهترین روش زنانه سازی صورت، فرد متقاضی، مشاوره ای را با پزشک مسلط به این موضوع داشته باشد و با توجه به شرایط خود، مناسب ترین راه را انتخاب نماید.

جراحی های زنانه سازی صورت

 زنانه سازی در 1/3 بالایی صورت

 بر اصلاح برجستگی پیشانی، برجستگی لبه حدقه چشم، اصلاح زاویه حاد بین بینی و پیشانی، اصلاح شکل و تقعر پیشانی، اصلاح فاصله بین ابرو و خط رویش مو تاکید دارد و به سه دسته زیر تقسیم می شود

  •  جراحی کوتاه کردن پیشانی: اصلاح خط رویش مو با جلو کشیدن اسکالپ (Scalp یا بافت نرم روی جمجمه)
  • لیفت ابرو
  • اصلاح برجستگی پیشانی و تراش استخوان ابرو (اصلاح تقعر پیشانی)

زنانه سازی در 1/3 میانی صورت

تمرکز بر راینوپلاستی، برجسته سازی گونه و اصلاح فاصله لب و بینی (یا اصلاح لبها) است و دسته های زیر را شامل می شود.

  • پروتز گونه
  • راینوپلاستی

لیفت لب و برجسته سازی لب با درمال گرافت (می توان از پوست پیشانی گرافت لب ها را تهیه نمود)

  • تخلیه چربی بوکال
  • تزریق چربی به صورت

زنانه سازی در 1/3 تحتانی

تمرکز بر اندازه و شکل چانه، و برجستگی زاویه فک است. شامل موارد زیر است

  • ژنیوپلاستی: برای باریک کردن و کوچک کردن چانه )در افرادی که چانه کوچکی دارند، برای باریک کردن چانه می توان از پروتز چانه استفاده نمود(.
  • تراش و کوچک کردن زاویه فک پایین

پاسخگوی سوالات شما از طریق کانال های ارتباطی زیر هستیم:


اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x