جوانسازی پیشانی
زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

جراحی کانتورینگ پیشانی (فرم دهی پیشانی)

واژه کانتورینگ به معنی فرم دادن و تغییر شکل دادن است و امروزه برای بسیاری از قسمتهای بدن استفاده می شود. هدف نهایی در کانتورینگ، رفع نقصها و برقراری شاخصهای زیبایی در بخشی از بدن است. در سالهای اخیر با پیشرفت تکنولوژی و گسترش جراحیهای پیشانی، امکان کانتورینگ پیشانی به صورت گسترده و بسیار دقیق امکانپذیر شده است.

کانتورینگ پیشانی (یا فرم دهی پیشانی) به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در آن شکل و ابعاد پیشانی را به صورت واقعی و یا کاذب (مثلا با ایجاد خطای دید) تغییر می دهیم. برای کانتورینگ پیشانی، روشهای آرایشی وغیرجراحی بیش از ده ها سال استفاده شده است و هدف از این مقاله مرور روشهای غیر جراحی کانتورینگ پیشانی نیست، بلکه هدف ما این است که در مواردی که افراد با روشهای غیر جراحی به کانتورینگ دلخواه پیشانی نرسیده اند، از چه روشهای جراحی می توانیم استفاده نماییم.

نقایص عمده ای که باعث می شود افراد متقاضی کانتورینگ پیشانی باشند به شرح زیر است.

برجستگی بالای پیشانی (frontal bossing)

در برخی از افراد، بخش بالایی استخوان پیشانی به جلو برآمده می شود که نمای ناخوشایندی را ایجاد می کند. در موارد بسیار شدید این حالت، میبینیم که ناحیه برجسته شده، از قسمتهای پایینتر خود یعنی ابروها نیز جلوتر قرار گرفته  (تصویر بالا سمت راست) و اغلب توام با پیشانی بلند (فاصله زیاد بین ابرو و خط رویش موی سر) است. جالب است بدانید که این نوع برجستگی در خانمها بیشتر از آقایان دیده می شود وعلت این حالت را می توان در ژنتیک فرد پیدا نمود.  رشد این بخش از پیشانی هیچگونه ارتباطی با رشد سینوسهای پیشانی ندارد. با وجودی که تا زمان نوشته شدن این متن، هیچگونه راه قطعی برای جلوگیری از پیدایش این نوع دفورمیتی پیدا نشده است، خوشبختانه راههایی برای اصلاح این بدشکلی وجود دارد.

بسیاری از خانمهایی که از این مساله رنج می برند به تجربه یاد گرفته اند که از موهای خود برای پوشاندن این بخش از پیشانی استفاده نمایند.

در جراحی کانتورینگ پیشانی میتوان علاوه بر کاهش میزان برجستگی پیشانی، نقایص همراه مانند بلند بودن بیش از حد پیشانی (فاصله بیش از 5/6 سانتیمتر از ابرو تا پیشانی) را برطرف نمود و پیشانی را کوتاه کرد.

برجستگی پایین پیشانی (Neanderthal forehead)

برخلاف برجستگی بالای پیشانی که در خانمها شیوع بیشتری دارد، برجستگی پایین پیشانی در آقایان امری رایج است.

 موارد خفیف برجستگی پایین پیشانی، نیاز به اصلاح ندارد ولی برجستگیهای شدیدتر می تواند چهره یک مرد را خشن کند. در خانمها وجود کمی برجستگی پایین پیشانی، ظرافت صورت را به شدت کاسته و چهره را مردانه میکند.

برای مطلاعه بیشتر راجع به پیشانی برجسته می توناید بخش پیشانی برجسته (ناندرتال) رو مطلالعه فرمایید.

پیشانی برجسته

به طور خلاصه می توانیم بگوییم افراد زیر کاندیدهای مناسب جراحی اصلاح برجستگی پایین پیشانی در کانتورینگ پیشانی هستند

  • خانمهایی که تمایل به تلطیف و زنانه سازی صورت دارند
  • افرادی که  تمایل به تغییر جنسیت از مرد به زن دارند
  • آقایانی که برجستگی بیش از حد پایین پیشانی چهره آنها را خشن و ناهماهنگ کرده استاصلاح پیشانی برجسته

برجستگی استخوان زیر ابرو (prominent orbital rim)

برجستگی استخوان زیر ابرو یا لبه حدقه چشم، در اغلب افراد به صورت ادامه برجستگی پایین پیشانی خود را نشان می دهد. با این تفاوت که این برجستگی به قسمتهای کناری لبه حدقه چشم نیز ادامه پیدا می کند. لذا در اغلب افراد، در هنگام جراحی کانتورینگ پیشانی، این برجستگی به صورت همزمان با برجستگی پایین پیشانی اصلاح می گردد.

جراحی اصلاح پیشانی برجسته

گاهی برجستگی استخوان زیر ابرو به صورت مجزا وجود دارد که می توان آن را با روشهای دیگر مانند جراحی پلک بالا، و بدون کانتورینگ پیشانی اصلاح نمود.

جراحی پلک بالا

شاخ پیشانی (forehead horn)

واژه شاخ پیشانی برای بسیاری از افراد و حتی بسیاری از پزشکان نا آشناست، با این حال افرادی که دچار آن هستند، اغلب متوجه آن می شوند و با وجود نارضایتی از این وضعیت، نمیدانند برای اصلاح آن به کدام پزشک مراجعه نماییند. به برجستگیهای تکمه مانندی که در دو طرف بخش میانی پیشانی در برخی از افراد دیده می شود، شاخ پیشانی گفته می شود.

جراحی پیشانی برجستهاین برجستگیهای پیشانی حالت نرمال داشته و نباید با تومورهای استخوان ناحیه پیشانی اشتباه شوند. لذا برداشتن این برجستگیها، تنها جنبه زیبایی دارد. گاهی تومورهای خوشخیم استخوانی نیز در ناحیه پیشانی، ایجاد برجستگی می نماید که یک پزشک ماهر به راحتی میتواند برجستگی ناشی از تومور را از شاخ پیشانی تفکیک نماید. در اغلب موارد، برداشتن این تومورها نیز تنها راه درمان است.

شاخ پیشانی

تغییر ابعاد پیشانی

گاهی در برخی افراد، ناهماهنگی در سایز و ابعاد پیشانی با دیگر قسمتهای صورت باعث نازیبایی می شود. مثلا با وجودی که طول پیشانی 7 سانتیمتر در یک آقا که اجزاء صورت درشتی دارد می تواند کاملا متناسب باشد، ولی در یک خانم که  صورت ظریفی دارد طول پیشانی 5/6 سانتیمتر، به راحتی می تواند ناهماهنگی ایجاد کند تا حدی که نیاز به اصلاح داشته باشد.

پیشانی بلند

با وجودی که روشهای غیر جراحی میتوانند ابعاد پیشانی را مخصوصا با ایجاد خطای دید تغییر دهند، در حین کانتورینگ پیشانی می توانیم، با جلو کشیدن خط رویش مو، پیشانی را کوتاه نماییم و با روش مشابه به همراه تراش استخوان، از عرض پیشانی کم کنیم. تغییر ابعاد پیشانی محدود به کوچک کردن ابعاد نمی باشد و در برخی از موارد ممکن است با افزایش ابعاد پیشانی، هارمونی را در صورت برقرار نماییم.

اصلاح بد شکلی های بعد از تروما و تصادف

در برخی از افراد به دلیل تروماهای قبلی، دفورمیتی هایی در پیشانی ایجاد می شود و به دلیل اینکه پیشانی همواره در معرض دید است، اثر نامطلوبی بر زیبایی فرد می گذارد. برای اصلاح این بدشکلیها باید مشخص نماییم که نقص ایجاد شده مربوط به بافت نرم است یا بافت سخت.همانطور که در تصویر زیر دیده می شود، نقصهای بافت نرم معمولا خود را به شکل اسکار نشان می دهند.

بدشکلی پیشانی

در شکستگیهای استخوان پیشانی، مساله پیچیده تر از ترمیم بافت نرم به تنهاییست و گاهی تراش استخوان، گرافت استخوان، استفاده از پروتز و … برای اصلاح نقص استخوان به کار می رود.

بدشکلی پیشانی ناشی از تصادف

جراحی زنانه سازی پیشانی

به دلیل اینکه شکل پیشانی مرد و زن به طور کلی با یکدیگر متفاوت است، پیشانی یکی از مهمترین بخشهای صورت است که با دیدن آن می توان جنسیت فرد را تشخیص داد. در افرادی که اقدام به تغییر جنسیت از مرد به زن می کنند، زنانه سازی پیشانی بخش عمده ای از روند تغییر ظاهر محسوب می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید

جراحی کانتورینگ پیشانی به چه صورت انجام می شود؟

در این جراحی هدف اصلی ایجاد تغییرات مورد دلخواه زیباجویان، در جهت برطرف کردن نازیبایی و برقراری هارمونی بین پیشانی و دیگر اجزاء صورت است. با توجه به این موضوع، تغییراتی که برای هر زیباجو لازم است، با دیگری متفاوت است و به همین دلیل محل برش جراحی و روش انجام آن در هر زیباجو با دیگری متفاوت است. برحسب نازیباییهای موجود در پیشانی و خواسته زیباجو، در مشاوره قبل از جراحی، روش جراحی مشخص می گردد.

برای واضحتر شدن مطلب به مثال زیر توجه نمایید:

جراح برای انجام کانتورینگ پیشانی ممکن است روش اندوسکوپیک یا روش باز را انتخاب نماید. هرکدام از این برشها می تواند در داخل مو یا جلوی مو داده شود. از سوی دیگر میدانیم که بیشترین تغییرات را در کانتورینگ پیشانی می توانیم با برش باز و مخصوصا برش جلوی موها ایجاد نماییم. حال زیباجویی مراجعه میکند و تقاضای کانتورینگ پیشانی را دارد و در بررسی متوجه می شویم پیشانی او بسیار کوتاه است (4 سانتیمتر)، در چنین فردی  به هیچ وجه برش جلوی موها توصیه نمی کنیم و کانتورینگ آندوسکوپی  یا روش باز با برش داخل مو، قطعا نتیجه بهتری خواهد داشت.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشیم، استفاده از روشهای غیر جراحی برای کانتورینگ پیشانی است. در برخی از افراد با روشهای غیر جراحی میتوان همان خواسته زیباجو را اجرا نمود. مثلا در فردی که برجستگی پایین پیشانی مختصری دارد (تصویر زیر)، ممکن است با تزریق فیلر یا چربی، در نواحی اطراف این برجستگی، پیشانی صاف و زیبایی را برای فرد ایجاد نماییم.

نتیجه جراحی پیشانی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x