حقایق لیفت صورت
زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

تاثیر واقعی جراحی لیفت صورت

با افزایش تعداد گزینه های غیرجراحی برای درمان پیری صورت در سال های اخیر، تعداد افسانه ها در مورد جراحی لیفت صورت (ریتیدکتومی) نیز افزایش یافته است. این مقاله از دو جراح پلاستیک صورت متخصص از بیمارستان استنفورد در کالیفرنیا، حقیقتی را که در پس این پیش فرض‌های رایج وجود دارد، ارائه می‌کند.

امروزه بیماران گزینه های بیشتری نسبت به قبل برای درمان پیری صورت دارند. این گزینه ها شامل لیزر درمانی، تزریق و جراحی سنتی است. جراحی لیفت صورت که به طور سنتی ریتیدکتومی نامیده می شود، یک روش بسیار محبوب است. در سال 2016 بیش از 131000 لیفت صورت در ایالات متحده انجام شد و تعداد لیفت صورت سالانه در حال افزایش است. در میان متخصصان جراحی پلاستیک، ریتیدکتومی استاندارد طلایی برای جوانسازی صورت و بازگرداندن ظاهری جوان و طبیعی است.

از آنجایی که گزینه‌های زیادی در کنار جراحی برای بیماران وجود دارد، این امر منجر به باورهای غلط و افسانه‌هایی در مورد لیفت صورت شده است. هدف این مقاله پرداختن به افسانه های ریتیدکتومی و ارائه حقیقت به برخی از تصورات غلط رایج است.

افسانه شماره 1: پیری صورت به دلیل جاذبه و پوست اضافی است

مدت ها تصور می شد که پیری صورت به دلیل افتادگی بیش از حد پوست صورت است. در واقع، برای چندین دهه، روش اصلی برای معکوس کردن این امر تمرکز بر روی سفت کردن پوست با انجام لیفت صورت بوده است. از آنجایی که تکنیک‌های قدیمی‌تر لیفت صورت تنها بر تغییر موقعیت پوست متمرکز بودند، بیمارانی که تحت این لیفت‌ها (در واقع گاهی اوقات چندگانه) قرار می‌گرفتند ظاهری غیر طبیعی و کشیده داشتند. در برخی موارد، ابروها و پیشانی نیز به سمت بالا کشیده می‌شدند و منجر به ظاهری بهت زده (وحشت زده) می شدند.

یکی از جنبه های مهم پیری صورت که با این موارد فراموش می شود این است که دو فرآیند دیگر در حال رخ دادن است که لیفت صورت با تمرکز روی پوست به آن توجه نمی کند:

  1. بافت‌های عمیق‌تر صورت (چربی و ماهیچه‌ها) از اتصالات صورت خود شل می‌شوند و پایین می‌آیند.
  2. حجم صورت در حال کاهش است. آتروفی استخوانی و چربی هر دو با افزایش سن رخ می دهد.

در نتیجه، برای اصلاح پیری صورت روش درمان باید شامل تغییر موقعیت این ساختارهای عمیق‌تر و تغییر حجم در صورت باشد.

تکنیک های مدرن امروزی هم بر بلند کردن بافت نرم و عضله و هم بر بازگرداندن حجم تمرکز دارند. جراحان باتجربه تلاش می کنند تا ظاهری متعادل، طبیعی و جوان را ارائه دهند.

به عنوان مثال، در لیفت صورت در سطح عمیق، سیستم عضلانی آپونورتیک سطحی (SMAS) بالا رفته و مجدداً معلق می شود و اثرات گرانش را معکوس می کند. با در نظر گرفتن این مورد، لیفت صورت ساب پلاتیسمال، کانتور گردن را به روشی طبیعی بهبود می بخشد.

انتقال چربی یک روش جراحی برای بازگرداندن حجم به محفظه های چربی صورت است. استفاده از این روش به تنهایی یا همراه با لیفت صورت می تواند نتایج مطلوبی را برای بیماران فراهم کند.

لیفت صورتافسانه شماره 2: سم بوتولینوم و فیلرها (لیفت صورت بدون جراحی) می توانند نتایج مشابهی با جراحی لیفت صورت را به دست آورند

در حالی که تزریق پرکننده ها (فیلر) و سم بوتولینوم (بوتاکس) درمان پیری با لیفت صورت را متحول کرده اند، اما نمی تواندد جایگزین روش های جراحی شوند. در عوض، آنها علائم پیری را که به طور سنتی با لیفت صورت درمان می شود، درمان می کنند. چین و چروک صورت و کاهش حجم به طور کلی با جراحی لیفت صورت اصلاح نمی شود. اینجاست که داروهای تزریقی بیشترین کاربرد را دارند و به عنوان مکمل جراحی گزینه ای مناسب هستند.

بوتاکس با مسدود کردن اتصال عصبی-عضلانی عمل می کند. اینکار باعث کاهش یا حذف سیگنال از مغز به عضله می شود و از حرکت عضله جلوگیری می کند و در نتیجه شدت چین و چروک های مرتبط را کاهش می دهد. لازم به ذکر است این نه جایگزین کاهش حجم می شود که با پیری صورت رخ می دهد، و نه پوست شل، ماهیچه های از دست رفته یا جابجایی چربی را نمی تواند درمان می کند.

گرایشی به سمت تزریق فیلر به عنوان جایگزینی برای جراحی لیفت صورت وجود دارد. فیلرهای صورت از مواد مختلفی (به عنوان مثال پلی-ال-لاکتیک اسید، اسید هیالورونیک، هیدروکسی آپاتیت کلسیم) تشکیل شده اند که به بازگرداندن حجم از دست رفته به دلیل آتروفی بافت نرم و حجم چربی که با افزایش سن رخ می دهد، کمک می کند.

تزریقی ها می توانند ظاهر خطوط ریز و سایه ها را کاهش دهند و حتی به نواحی خاصی از جمله گونه ها و لب ها حجم دهند. با این حال، این نتایج موقتی هستند و برای بسیاری از بیماران اصلاح کافی در استخوان‌های گونه، خط فک، فک و شلی پوست گردن انجام نمی‌شود. فیلرها هنوز نقش مهمی دارند – آنها گزینه های درمانی برای بیمارانی هستند که ممکن است برای ریتیدکتومی آماده نباشند (به افسانه شماره 4 مراجعه کنید).

افسانه شماره 3: لیفت صورت فقط برای خانم ها انجام می شود

مردان و زنان به طور مساوی پیری صورت را تجربه می کنند و هر دو می توانند از ریتیدکتومی بهره مند شوند. تقاضا برای جراحی لیفت صورت مردان از سال 2000، 20 درصد افزایش یافته است، در حالی که تقاضا برای عمل های زنانه ثابت مانده است.

طبق گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS)، در سال 2016، تقریباً 12000 عمل ریتیدکتومی بر روی مردان انجام شد که حدود 10 درصد از کل لیفت انجام شده در ایالات متحده بود.

لیفت صورت آقایانمنبع: plasticsurgery

افسانه شماره 4: برای ریتیدکتومی باید سن بالاتری داشته باشید

هیچ سن ایده آلی برای لیفت صورت وجود ندارد. اگرچه روند طبیعی پیری باعث شل شدن یا افتادگی پوست صورت و ماهیچه های زیرین آن در طول زمان می شود، اما اثرات خالص پیری می تواند در هر زمانی رخ دهد. طبق ASPS، اکثر عمل های لیفت صورت بر روی بیماران بین 40 تا 54 سال انجام می شود (بیش از 41000 در سال 2015).

با این وجود، جوانان به طور فزاینده ای برای بحث در مورد گزینه هایی برای حفظ جوانی خود حاضر می شوند. طبق ASPS، بیماران بین 30 تا 39 سال به ویژه به لیفت پیشانی و جراحی پلک برای برداشتن پاکت های اضافی پوست و چربی اطراف چشم علاقه مند هستند.

در حالی که هیچ یک از این روش ها لیفت کامل صورت نیستند، اما همچنان برای جوان سازی نواحی خاصی از صورت طراحی شده اند. واضح است که روند افزایشی برای بیماران جوانتر برای حفظ جوانی خود از سنین پایین وجود دارد.

شروع زودرس پیری می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن، عادات سبک زندگی نامناسب و ژنتیک همه بخشی از این عوامل هستند. مهمتر از آن، پوست هر فرد متفاوت است و این بر شدت پیری تأثیر می گذارد.

ما به بیماران خود می گوییم که معیارهای «آماده بودن» برای لیفت صورت عبارتند از:

1) شواهد آناتومیک پیری صورت که با لیفت صورت قابل برگشت است، مانند غبغب، شلی پوست گردن، یا نوارهای گردن

2) می تواند انتظارات واقع بینانه در مورد آنچه که لیفت صورت انجام می دهد به دست آورد

3) سلامت کلی پزشکی و حمایت اجتماعی خوب

بیمار 42 ساله ممکن است هر سه این معیارها را برآورده کند و ممکن است برای بیمار 57 ساله چنین نباشد.

افسانه شماره 5: تنها یک نوع لیفت صورت وجود دارد

صورت هیچ دو بیمار شبیه هم نیست. هر بیمار دارای آناتومی و ویژگی های صورت کاملاً متفاوت، الگوهای پیری صورت و اهداف جراحی است. تکنیک های زیادی برای لیفت صورت وجود دارد، اما بهترین روش ها شامل تغییر موقعیت SMAS مانند لیفت صورت با سطح عمیق یا لیفت ساب پلاتیسمال گسترده است.

علاوه بر این، همانطور که در بالا ذکر شد، ترمیم حجم صورت باید برای هر بیمار در نظر گرفته شود. بسیاری از بیماران علاوه بر لیفت صورت از جراحی لیفت ابرو یا پلک (بلفاروپلاستی) نیز سود می برند.

افسانه شماره 6: بهبودی با جراحی طولانی و دردناک است

از نظر تاریخی، بهبودی لیفت صورت بسیار دردناک بود و بهبودی چندین هفته طول می‌کشید. اما امروزه با روش‌های لیفت عمقی صورت ، دوره بهبودی کوتاه‌تر است (حدود دو تا سه هفته).

بهبودی تحت تأثیر نحوه مراقبت بیمار از پوست خود پس از عمل و همچنین توانایی طبیعی شفای فرد است. تجربه ما این است که بسیاری از بیماران پس از ریتیدکتومی احساس خوبی دارند. بهبود عزت نفس پس از دیدن خود در آینه به زودی هرگونه ناراحتی را از بین می برد.

مانند هر عمل جراحی، روند پیش بینی شده ای برای بهبودی وجود دارد. بسته به وسعت ریتیدکتومی و مشکلات پزشکی بیمار، بیماران معمولاً تا دو هفته به فعالیت های عادی خود باز می گردند و کار می کنند.

درد بعد از عمل لیفت صورت معمولاً به چند روز اول پس از عمل محدود می شود. معمولا چندین روش کنترل درد شامل خنک کردن، بالا بردن سر و داروهای ضد درد بعد از عمل توصیه می شود.

افسانه شماره 7: یک لیفت صورت که به خوبی انجام شود، جای زخم باقی نمی گذارد

تمام روش های جراحی، از جمله ریتیدکتومی، شامل برش و جای زخم است. برش‌ها معمولاً در چین‌های طبیعی پوست و مو پنهان می‌شوند. زمانی که برش های لیفت صورت توسط یک جراح پلاستیک مجرب و دقیق انجام می شود، معمولاً به خوبی بهبود می یابند و نامحسوس هستند.

در اکثر موارد، بیماران و دوستان و خانواده آنها هفته‌ها پس از جراحی به سختی محل برش را پیدا می‌کنند. اسکارها در طول یک سال همچنان نرم و بهبود می یابند، اما هرگز برای همیشه ناپدید نمی شوند. علاوه بر این، لیزر یا نور پالسی شدید (IPL) ممکن است به جای چند ماه انتظار، قرمزی جای زخم را زودتر از بین ببرد.

افسانه شماره 8: لیفت صورت دائمی است

پس از انجام عمل لیفت صورت، بیمار سالها جوانتر از آنچه که این عمل را انجام نمی داد به نظر می رسد. با این حال، ریتیدکتومی نمی تواند روند پیری را متوقف کند و صورت همچنان پیر می شود.

نتایج از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. اکثر بیماران می توانند انتظار داشته باشند که نتایج آنها برای هفت تا 10 سال باقی بماند. طول عمر نتایج ریتیدکتومی به متغیرهای زیادی بستگی دارد: سابقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کیفیت پوست، سن، سابقه سیگار کشیدن و تکنیک استفاده شده و…

افراد سیگاری عموماً کیفیت و خاصیت ارتجاعی پوست ضعیف تری دارند. بیماران مسن‌تر نسبت به بیماران جوان‌تر، شلی پوست بعد از عمل سریع‌تر شروع می‌شوند. تجربه نشان داده شده است که لیفت صورت به روش لیفت عمقی صورت نرخ پایین‌تری از جمع شدن دارد و در نتیجه نتایج طولانی‌تری ارائه می‌دهد.

ژنتیک نیز نقش مهمی دارد. اگر والدین زود پیر شوند، احتمالاً علائم پیری در بیمار نیز سریع تر اتفاق می افتد. سلامت عمومی، رژیم غذایی، تغییرات شدید وزن، سبک زندگی پر استرس و نوع پوست همگی بر نتیجه و طول عمر لیفت صورت تأثیر می‌گذارند.

افسانه شماره 9: لیفت صورت غیرتهاجمی نتایجی مشابه لیفت صورت جراحی دارد

جام مقدس جوانسازی صورت دستگاهی است که به بیمار اجازه می دهد تا نتایج لیفت صورت را در مطب بدون زمان استراحت دریافت کند. در طول سالیان متمادی دستگاه های مختلفی از این طریق به بازار عرضه شده اند.

معمولاً اینها ماشین‌هایی هستند که انرژی را به بافت‌های عمیق صورت اعمال می‌کنند تا از نظر تئوری بافت عمیق شل را سفت کنند و در نتیجه جوان‌سازی صورت را فراهم کنند. انواع انرژی مورد استفاده در این دستگاه ها شامل فرکانس رادیویی و اولتراسوند و همچنین گرمایش مادون قرمز بوده است.

متأسفانه، مطالعات نشان داده است که هیچ یک از این دستگاه ها نمی توانند به خوبی ریتیدکتومی به نتایجی دست یابند. بهترین بیماران برای این درمان ها عموماً کسانی هستند که کمترین علائم پیری را دارند و به هر حال ممکن است کاندیدای خوبی برای ریتیدکتومی نباشند.

هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این دستگاه‌ها می‌توانند بعداً نیاز به ریتیدکتومی را از بین ببرند وجود ندارد، اما هنوز نمی‌توان آن را رد کرد. استاندارد طلایی برای درمان ناهنجاری ها، شلی پوست گردن و باند شدن، سطح عمیق یا لیفت ساب پلاتیسمال، طولانی مدت باقی می ماند.

نتیجه گیری

هدف از جراحی لیفت صورت مدرن ایجاد ظاهری طبیعی و جوان شده برای بیماران است به طوری که آنها شبیه یک نسخه جوان تر از خود باشند. این روش معمولاً شامل تغییر موقعیت چربی عمیق و بافت عضلانی است و ممکن است شامل جایگزینی حجم باشد.

منبع: thepmfajournal.com

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x