پیشانی برجسته یا پیشانی نئادرتال

Neanderthal (Protruding) Forehead

پیشانی برجسته یا پیشانی نئادرتال چیست ؟
چهره افراد وابسته به نوع و فرم پیشانی، چشم‌ها و لب‌های آن‌ها می‌تواند عبوس و خشمگین، ناراحت و یا شاداب باشد.پيشانى بين خط رويش مو و برجستگى بين در ابرو واقع شده و يك سوم بالايى صورت را مى سازد. زيباترين فرم پيشانى در نماى نيم رخ تحدب ملايم است. قطعا شما هم در نگاه اول جذب چهره های عبوس و خشن و درهم تنیده نمی شوید وهمین امر موجب شده است تا بشر همگام با پیشرفت چشمگیر علم پزشکی به فکر چاره ای برای رفع خشونت در برخی چهره ها بیافتد.
برجستگی پیشانی در ناحیه ابروها و نواحی اطراف آن، یکی از شایع ترین عوامل خشونت در چهره مردان و بعضا در چهره خانم ها است. دلیل این برجستگی را میتوان رشد بیش از حد و بزرگ شدن سینوسهای پیشانی بعد از دوران بلوغ در بعضی اشخاص دانست و اگر بخواهیم منشا این پدیده را بیابیم، میبایست علت را در ترشح بیش از حد هورمون رشد، عدم تعادل هورمونهای جنسی و یا عوامل وراثتی جستجو کرد. البته تعدادی از محققان بر این باورند که عامل اصلی ایجاد پیشانی برجسته، عواملی وراثتی و ژنتیکی است. و ایجاد این عارضه به ژن های منتقل شده از اجدادمان بستگی دارد.

نئادرتال
نخستین بار در سال ۱۳۲۸ بقایای انسان نئاندرتال در در غارهای بیستون ایران کشف شد. به نوشته مجله علمی دانش روز ردپای نئاندرتال های ایرانی که آخرین آنها تا سی هزار سال قبل در غارهای آهکی زاگرس سکونت داشتند، در غارهای قلعه بزی در اصفهان، کشف شده که اسرار تازه ای از زندگی آن ها در فاصله بین ۵۰ تا ۴۰ هزار سال پیش با خود را دارد.
ژن نئاندرتال در تمام انسان‌هایی که در کره زمین زندگی می‌کنند وجود دارد. در حقیقت دی‌ان‌ای نئاندرتال در همه انسان‌های زنده امروزی هست،نئاندرتال‌ها در قیاس با انسان امروزی، صورت و ابروهای برجسته، پیشانی کوتاه، آرواره‌های پهن و چانه ضعیف داشتند.به نوشته دانش روز، جمجمه نئاندرتال ‌ها در مقایسه با جمجمه انسان امروزی، بلند و دوکی شکل با سقفی کوتاه، پیشانی عقب رفته و کوتاه است که در جلو، به دو قوس برجسته ابرویی ختم می‌شود.بینی آنها بزرگ و آرواره آنها فاقد برآمدگی چانه بود که باعث برجسته شدن کلی بخش میانی صورت می شده است.

رشد بیش از حد دیواره های سینوس ها
 سینوس ها مجموعه ای از حفره هایی هستند که درون آنها خالی است و داخل استخوان های صورت قرار دارند‌.سینوس ها ازطریق مجرایی، بنام مجرای سینوسی به بینی متصل هستند و ترشحات درون سینوس ها از طریق این مجرا تخلیه میشود.یک تئوری دیگرعلت ایجاد پیشانی برجسته یا ناندرتال را چنین بیان میکند که گاهی با مسدود شدن مجرای سینوس، هوا در سینوس ها محبوس میشود و سینوس ها بسیار بیشتر از حالت نرمال مملو از هوا میشوند و این موضوع باعث افزایش فشار به دیواره ی سینوس ها و در نهایت منجر به برجستگی پیشانی میشود.این افزایش فشار به دیوار سینوس ها، در طول زمان باعث میشود دیوار سینوس ها به جلو هل داده شوند که همین عامل باعث ایجاد برجستگی در قسمت پایین پیشانی (در قسمت بالای ابروها) میشود.

جراحی، راهکار اصلاح پیشانی برجسته یا نئادرتال
دکتر اکبر بیات فلوشیپ جراحی سر و گردن و متخصص گوش و حلق و بینی در این باره میگوید: امروزه جراحی اصلاح پیشانی برجسته به عنوان روشی نوین برای تراش برجستگی های استخوانی پیشانی، با هدف کاهش یا از بین بردن برجستگی های ناشی از رشد دیواره ی سینوسی پیشانی به کار می رود.البته در حال حاضر ما در این مختصر مقاله تنها به جنبه ی زیبایی این جراحی می پردازیم ولی بر اساس تجربه حاصله از جراحی های متعددی که شخصا انجام داده ام، بعد از جراحی متوجه شدم به صورت قابل توجهی ، سردردهای مزمن در ناحیه ی پیشانی افرادی که برجستگی پیشانی داشتند برطرف شده و یا به میزان زیادی کاهش یافته است.
 پیشانی برجسته که اغلب بدلیل رشد زیاد دیوار سینوس در آقایان شایع است، را می توان طی عمل جراحی زیبایی در ناحیه پیشانی و باتغییر شکل استخوان برطرف کرد . رفع این عارضه (اصلاح برجستگی پیشانی) در مردان تاثیر بسزایی در زیبایی فرد و تقویت جوانی چهره – جوانسازی – دارد و اغلب آقایون از این عمل زیبایی اطلاع چندانی ندارند. همزمان با این جراحی می توان نسبت به لیفت پیشانی و ابرو نیز اقدام کرد. جراحی اصلاح پیشانی برجسته با بیهوشی کامل و در اتاق عمل انجام می شود، ولی دوران نقاهت چند روزه دارد و فرد پس از جراحی و به هوش آمدن می تواند مرخص شود.   فاصله بین ابرو و محل رویش مو در خانمها کمتر از آقایان است این حالت حتی در جوانانی که هنوز ریزش موی مردانه پیدا نکرده اند نیز دیده می شود. این فاصله در خانمها به طور متوسط 5 سانتیمتر و در آقایان 7 سانتیمتر است لذا با اینکه پیشانی بلند در آقایان عادی محسوب می شود ولی این حالت در خانمها اصلا زیبا نیست. خانمها می دانند که پیشانی بلند در آنها از جذابیت صورت می کاهد و این موضوع باعث می شود خانمهایی که پیشانی بلندی دارند، براحتی نتوانند موهای خود را کاملا در عقب جمع کنند ( دم اسبی) و همواره برای مخفی کردن بخشی از پیشانی خود، مقداری از موهای خود را به صورت چتری بر روی پیشانی بیاورند.

در این قسمت بعضی از سوالات رایج در مورد این جراحی توسط دکتر اکبر بیات پاسخ داده شده است:

آیا روش جایگزینی برای اینکه ظاهر ناندرتالی و یا برجستگی پیشانی برطرف شود وجود دارد؟
 قسمت برجستگی ناندرتال را نمیشود با روشی غیراز جراحی کوچک کرد ولی در برخی افراد که ممکن است در قسمت فوقانی پیشانی ، فرو‌رفتگی داشته باشند میتوان روش‌هایی چون تزریق ژل و چربی در قسمتهای فرو رفته را پیشنهاد داد، تا بخشی از این ناهماهنگی اصلاح گردد ، این تکنیک تا حدی و به صورت نسبی، با ایجاد خطای دید، باعث میشود برجستگی ها کمتر دیده شود روش های غیر جراحی در برجستگی هایی که شدت کمی دارند موثرترند.

تا چه میزان برجستگی در پیشانی نیاز به اصلاح دارد؟
در اقایان وجود کمی برجستگی در پایین پیشانی مشکلی ندارد و طبیعی است، و اگر در حدی است که به زیبایی فرد لطمه ای وارد نمیکند، نیاز به جراحی ندارند. زمانی که برجستگی به حدی برسد که در زیبایی صورت اثر منفی بگذارد میتوانیم اصلاح برجستگی پیشانی را مدنظر قرار دهیم.

بعد از جراحی پیشانی برجسته (ناندرتال) احتمال دوباره ی علائم عود آن وجود دارد؟
 میتوان گفت در تمامی جراحی ها این احتمال(بازگشت علائم) وجود دارد. ولی در مورد ماهیت این جراحی، احتمال عود آن بسیار کم ( کمتر از 1%) است ولی گاهآ در بعضی اشخاص آناتومی آن قسمت از پیشانی، طوری است که امکان نمیدهد تمام برجستگی آن قسمت برطرف شود ، و اصلاح برجستگی باید تا حدی باشد که با نواحی اطراف آن همخوانی و تناسبی ایجاد کند.

آیا میتوان سردردهای سینوسی و برجستگی در ناحیه را بهم ارتباط داد؟ و آیا برای رفع این مشکل جراحی پیشنهاد میشود؟
 به هیچ وجه به دلیل سردرد این جراحی را انتخاب نکنید، هرچند که ما شاهد آن هستیم که بسیاری از افرادی که سردردهای سینوسی در قسمت جلوی پیشانی داشتند با جراحی اصلاح پیشانی برجسته، سردردهای آن ها یا کاهش پیدا کرده و یا کامل ازبین رفته است، ولی از نظر علمی درست نیست که این جراحی را فقط برای رفع سردرد انجام دهیم.

آیا مشکل سینوزیت با انجام جراحی پیشانی برجسته درمان می شود؟
 با وجودی که می توان با این جراحی مشکل سینوزیت پیشانی را برطرف نمود ولی با وجود آندوسکوپی سینوس منطقی این است که با روش کم تهاجمی تر سینوزیت درمان شود. فقط به افرادی که علاوه بر سینوزیت پیشانی دچار برجستگی ناحیه پیشانی هستند این جراحی را به عنوان راه درمان سینوزیت پیشنهاد نمود.

آیا با جراحی پیشانی برجسته احتمال سینوزیت افزایش می یابد؟
میتوان گفت زمانی که دیواره های سینوس را اصلاح مینماییم میتوانیم تنگی دهانه ی سینوس را به صورت هم زمان برطرف کنیم و با این اقدام، انتظار میرود که نه تنها احتمال عارضه ی سینوزیت افزایش نیابد بلکه احتمال میدهیم که حتی اگر فرد قبلا دچار سینوزیت های مکرر در ناحیه ی سینوس پیشانی شده باشد، با این روش احتمال سینوزیت کاهش پیدا کند ، چرا که دهانه ی سینوس ها با این روش بازتر میشود.

آیا جراحی اصلاح پیشانی برجسته (ناندرتال) تاثیری بر تنفس دارد؟
 این جراحی هیچگونه تغییر، مثبت و یا منفی بر روی گرفتگی بینی ایجاد نخواهد کرد. اگر فردی گرفتگی بینی دارد، ممکن است که نیاز به اقداماتی چون اصلاح انحراف بینی یا پلیپ بینی و… داشته باشد. آیا غیرقرینگی های دو طرف پیشانی با جراحی اصلاح پیشانی برجسته از بین میرود؟ در برجستگی های دو طرف پیشانی ممکن است غیر قرینگی هایی وجود داشته باشد، که به رشد دیواره ی سینوس ها مرتبط است، در اغلب اوقات میتوان این غیر قرینگی را تا حدودی (و نه کامل) اصلاح کرد.

اصلاح برجستگی در ناحیه ی بالای پیشانی را هم با این روش میتوان برطرف کرد؟
در قسمتهای بالای پیشانی، سینوس فرونتال وجود ندارد و معمولا این برجستگیها ناشی از فرم جمجمه است و اصلاح آن روش دیگری از جراحی را می طلبد.

محل برش در جراحی اصلاح پیشانی برجسته کجاست؟
با توجه به بلندی یا کوتاهی پیشانی محل برش متفاوت است. اگر پیشانی کوتاه باشد، محل برش داخل مو و اگر پیشانی بلند باشد، محل برش روی خط رویش مو.

آیا جراحی پیشانی برجسته با بیهوشی انجام می شود؟ بله آیا چین و چروک های پیشانی با انجام جراحی پیشانی برجسته برطرف می شود؟
چین و چروک های پیشانی مقداری کاهش می یابد.

تماس با من

تلفن

22342766 021 - 22342978 021
0912060633509120903029