زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه
جوانسازی صورت

تغییرات پیری در صورت


اغلب افراد تغییرات پیری صورت را تنها به شکل افزایش چین و چروک صورت می دانند. بنابراین تنها به فکر بر طرف کردن این چینها می باشند. روشهای مختلفی برای بر طرف کردن چینهای صورت وجود دارد که شامل کرمهای ضد چروک، لیزر، لایه برداری، بوتاکس، لیفت صورت است. ولی آیا تغییرات پیری صورت فقط ایجاد چینها است؟ کدام روش برای برطرف کردن چینها مناسب است؟ آیا یک روش درمان چین صورت برای همه افرا جوابگوست؟ آیا برطرف کردن چینها به تنهایی کافیست؟

جوانسازی صورت

اگر به ادامه مطلب توجه نمایید در مورد تغییرات پیری صورت به طور کامل تر و با ذکر مثال توضیحاتی داده می شود که به شما در انتخاب روش جوان سازی صورت کمک می کند.

با افزایش سن، کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید پوست کمتر شده و پوست نازکتر می شود و چینهای ریزی کم کم نمایان می شود. معمولا چینها بعد از سن 35 سالگی خود را نشان میدهند. اما افرادی هم هستند که در سنین پایین تر دچار این چینها می شوند. با گذشت زمان چینها عمیقتر می شوند و ما با دیدن این چینها سن افراد مختلف را تخمین میزنیم.

اما تغییرات پیری خود را تنها با ایجاد چینها نمایان نمی کند. عضلات و بافت نرم (مخصوصا چربی) صورت نیز تحلیل رفته و شل می شود و افتادگی پلکها ، ابروها، گونه ها و غیره خود را نمایان می سازند. این افتادگی در قسمتهای مختلف صورت به همراه چینهای پوستی به ما کمک می کند سن افراد را دقیقتر تخمین بزنیم. معمولا بعد از 35 سال علائم افتادگی قسمتهای مختلف صورت شروع می شود و با افزایش سن تشدید می گردد.

شکل زیر نمای شماتیک از صورت در سنین 35، 45، و 55 سال را نمایش میدهد.

جوانسازی پوست

با توجه به مطالب بالا تغییرات افزایش سن بعد از 35 سالگی است ولی چگونه ما میتوانیم سن فرد 20 ساله را از 33 ساله تمایز دهیم زیرا در این فاصله سنی، چین پوستی و افتادگی صورت دیده نمی شود. پاسخ این است که درطی این مدت حجم بافت نرم صورت و مخصوصا چربی قسمتهای مختلف صورت کمتر می شود به طوری که محدوده استخوانهای صورت خود را بیشتر نشان می دهد.

در دو شکل سمت چپ زیر کاهش چربیهای صورت (زرد رنگ) و در دو شکل سمت راست تحلیل رفتن عضلات صورت در اثر افزایش سن نشان داده شده است.

جوان سازی صورت

با توجه به اطلاعات فوق روند پیری نه تنها روی پوست بلکه تمامی بافتهای زیرپوستی صورت را هم در گیر می کند بنابراین برای جوان سازی صورت باید کاهش حجم بافتهای نرم صورت را با تزریق چربی یا ژل ( پرکننده ها) اصلاح کرد.

روش های رایج جوان سازی صورت


در زیر به تعدادی از روشهای رایج جوانسازی صورت اشاره می شود.

تزریق بوتاکس


تزریق بوتاکس یک روش ارزان، آسان و کم عارضه همراه با نتایج بسیار مطلوب برای برطرف کردن چینهای صورت مخصوصا در پیشانی و اطراف چشم است. بوتاکس تمامی چینهای خفیف را از بین می برد و چینهای متوسط را تا حد زیادی کاهش میدهد اما آن دسته از چین هایی که  عمیق  هستند را بوتاکس ،به تنهایی چندان روش موثری نیست و نیاز به ترکیب شدن با درمانهای دیگر دارد.

تزریق ژل / فیلر (پرکننده)


همان طور که گفته شد با افزایش سن حجم چربی وعضلات صورت کمتر می شود و این مساله خود را به صورت لاغری صورت، گودی زیر چشم، چینهای اطراف دهان و مشخص شدن اسکلت صورت نشان می دهد. در این حالت با استفاده از تزریق ژل ها میتوان این تغییرات را اصلاح کرد. استفاده از ژلها برای جوان سازی صورت مخصوصا در افراد بالای 35 تا 40 سال کمک کننده است. (در باره ژلها در قسمت دیگری از این سایت اطلاعات کاملتری وجود دارد)(انتخاب روشهای جوانسازی صورت)

لیزر و لایه برداری شیمیایی (پیلینگ)


نقش لیزر و پیلینگ در جوانسازی صورت محدود به پوست و بافت زیر پوستی می باشد. انواع مختلف لیزر برای این کار استفاده می شود ولی لیزرها در میزان رفع چینها و مدت زمان تاثیر، با یکدیگر متفاوتند. اغلب بیماران متوجه این اختلافات نبوده و در انتخاب نوع لیزر اشتباه می کنند. باید توجه داشت در سنین بالا چون علاوه بر پوست بافتهای چربی، عضلات و استخوانها نیز تغییر می کنند، لیزر و پیلینگ به تنهایی چندان موثر نبوده و باید با روشهای دیگر جوانسازی ترکیب شود. (انتخاب روشهای جوانسازی صورت)

PRP


در این روش از پلاکتهای غنی شده بدن استفاده می شود تا کلاژن سازی و ضخیم تر شدن پوست و بافتهای زیر پوستی صورت گیرد. بهتر است این روش در افراد مسن با روشهای دیگر ترکیب گردد. با اینکه روش مناسبی است ولی اثر آن موقتی بوده و چند ماه بیشتر طول نمی کشد. در مورد این روش بسیار اغراق شده و در مواردی آن را جادوی قرن توصیف کرده اند و این به دلیل تبلیغات شرکتهای تولید کننده و پخش کننده آن است. (انتخاب روشهای جوانسازی صورت)

تزریق چربی


تزریق چربی با افزایش حجم بافت نرم صورت باعث جوانسازی می شود. از این نظر چربی مانند یک ژل عمل می کند. ولی علاوه بر این، تزریق چربی در لایه زیر پوستی و داخل پوستی می تواند باعث ضخیم شدن پوست و کلاژن سازی در این قسمت شود که اثری مشابه لیزر و پیلینگ است. بنابراین چربی علاوه بر اصلاح کاهش حجم صورت باعث بهبود پوست صورت نیز می شود. اثر چربی برخلاف تصور عموم مردم دائمی است. در مواردی که اثر چربی زود ازبین رفته باشد، اشکال در تکنیک انجام آن است. توجه داشته باشید که تزریق چربی، انتقال سلولهای زنده چربی از یک قسمت بدن به قسمت دیگراست، و در مواردی که به دلیل اشکال تکنیکی این سلول منتقل شده زنده نماند اثر چربی از بین خواهد رفت. گاهی پزشک توصیه می کند که چربیهای اضافه گرفته شده از بیمار در فریزر نگهداری می شود تا بعدها تزریق شود، با این کار مطمئن باشید هیچگونه سلول زنده ای تزریق نشده و قطعا نتیجه موقتی است. (در قسمتهای دیگر این سایت توضیحات کاملتری در مورد تزریق چربی داده شده است)(انتخاب روشهای جوانسازی صورت)

لیفت یا بالا کشیدن قسمتهای مختلف صورت


اطلاعات عموم مردم در مورد این روش بسیار ناقص است. به عنوان مثال اگر اطلاعات کسی درمورد اتومبیل تنها محدود به این باشد که وسیله ای برای حمل مسافر است، متوجه خواهید شد که این فرد از ایمنی اتومبیل، امکانات موجود در هر اتومبیل، مدل های مختلف آن، امکان حمل بار، خدمات پس از فروش، قیمت، و… بی اطلاع است. در مورد لیفت صورت نیز چنین است. افراد زیادی در سنین جوانی و میانسال برای لیفتینگ صورت مراجعه می کنند در حالی که اصلا نیازی به این کار ندارند و مشکل آنها به اقدامی ساده تر و کم هزینه تر برطرف می شود. باید توجه داشت که لیفت صورت روشهای بسیار متنوعی دارد. بعضی از جراحان تنها به برداشتن قسمتی از پوست اکتفا می کنند، در حالی که این کار فقط پوست را کمی کشیده و بعد از مدت کوتاهی نتیجه آن از بین می رود. در لیفتهایی که لایه های زیری پوست نیز کشیده شده و در جای مناسب ثابت شوند اثر طولانی و دائمی دیده می شود (دائمی به این معنی که این افراد بعد از گذشت سالها، همچنان نسبت به همسالان خود جوانتر به نظر خواهند رسید). بجز لیفت پیشانی و ابرو، باید گفت اغلب افراد در سنین زیر 55 تا 60 سال نیاز به لیفت صورت نداشته و مشکل آنها با دیگر روشهای ساده جوانسازی صورت قابل حل است. اما لیفت پیشانی و ابرو بر حسب فرد و زمینه ژنتیکی او ممکن است در سنین جوانی هم نیاز باشد. امروزه با روش آندوسکوپی می توان مشکل بسیاری از افرادی که در سنین پایین نیاز به لیفت صورت پیدا می کنند را برطرف کرد. (انتخاب روشهای جوانسازی صورت

توصیه های مهم در مورد انتخاب روشهای جوانسازی صورت


  1. مشکل خود را دقیق مشخص کنید. به عنوان مثال اگر شما تنها از چینهای اطراف دهان شکایت دارید و دیگر نواحی صورتتان مشکلی ندارد، لازم نیست از روشی استفاده کنید که دیگر قسمتهای صورت راهم تحت تاثیر قرار می دهد.
  2. از روشهای مختلف جوانسازی صورت مخصوصا آنهایی که مشکل شما را برطرف می کنند اطلاع کافی پیدا کنید. برای این کار بهتر است با پزشک مشاوره نمایید. اطلاعاتی که اغلب لازم است بدانید شامل: روش انجام کار برای جوانسازی صورت، هزینه، مدت ماندگاری، عوارض هر روش، دیگر روشهای جایگزین و… است.
  3. سعی کنید با پزشکی مشورت کنید که قادر به انجام روشهای مختلف جوانسازی صورت باشد، زیرا مواردی مشاهده می شود که پزشکانی که تنها یک روش را انجام می دهند به همه بیماران خود تنها آن روش را تحمیل کرده و آنها را از روشهای دیگر محروم می کنند.
  4. از انتخاب روشهای جدید جوانسازی که ابداع شده تا حد امکان پرهیز کنید بگذارید چند سالی از این روشها بگذرد تا ایمن بودن آنها مورد تائید قرار گیرد به عنوان مثال زمانی از ژلهای دائمی استفاده می شد و بعد از گذشت چند سال عوارضی چون آبسه و حرکت کردن ژل مشاهده شد که منجر به جمع شدن این ژلها از بازار شد ولی همچنان بیمارانی که از آنها استفاده کردند درگیر عوارض ناشی از آن می باشند.
  5. به یاد داشته باشید که هر روش مزایا و معایب خود را دارد، هیچ روشی بدون عارضه نیست. اگر شما از عوارض آن با خبر نیستید به معنی بدون عارضه بودن آن روش نیست. از روشهایی استفاده کنید که ترجیحا عوارض کمترداشته باشند، عوارض آنها قابل اصلاح باشد و مدت عوارض آنها کوتاه تر داشته باشد.
  6. در مشاوره های قبل از عمل، تمامی سوالات حساس خود را بپرسید و از پزشک خود در مورد روشهای جایگزین دیگر سوال نمایید. سعی کنید روشی را انتخاب نمایید که اختصاصا نیاز شما را برطرف نماید. هر گونه پیشنهادی که جنبه تلقینی داشته باشد و یا فقط به استفاده از روش جدید تاکید کند را با نکته سنجی و وسواس بالا مورد ازریابی قرار دهید.
  7. اگر در یک مشاوره به نتیجه نرسیدید میتوانید با پزشک دیگر مشاوره کنید و یا از افرادی که دقیقا مشکل مشابه شما را داشته اند و درمان شده اند کمک بگیرید.
  8. گرانتر بودن یک روش درمانی به معنی بهتر بودن آن روش نیست. هر چند هزینه هر روش بسیار مهم است ولی سعی کنید تا حد امکان برای انتخاب روش مساله مالی را اولویت اول قرار ندهید.
  9. اقداماتی مانند تزریق چربی و لیفتینگ صورت (جوانسازی صورت) بهتر است در شرایط استاندارد و ترجیحا در اتاق عمل انجام شود. در حال حاضر مواردی از این قبیل کارها در محیط غیر استاندارد انجام می گیرد و این باعث می شود علاوه بر درد یا ناراحتی بیمار حین درمان، نتیجه کار نیز چندان مناسب نشود.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x